ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Branden i Kalmar gamla stad 1647  (läst 1089 gånger)

2018-02-24, 16:52
läst 1089 gånger

Utloggad Gun-Britt Tjäder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-12-15, 12:05
    • Visa profil

I Gunnar Håkanssons bok "Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet" talas det om den stora branden 1647 som ödelade staden. Den flyttades därefter till Kvarnholmen. Håkanssons källa är Westrinska samlingarna på Länsmuseet.
Han skriver att branden startade hos Tunnbindaren Per Larsson. Han var min anfader.
Jag försöker få veta mera om katastrofen och vänder mig till alla som kanske vet något eller kan tipsa om var jag kan leta vidare. Jag har försökt med domboken för Södra Möre utan framgång.
Jag har läst Dick Harryssons bok "Den begravda staden" och han nämner branden men inga detaljer.
Tacksam för hjälp!
Gun-Britt Tjäder


2018-02-24, 19:40
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:32
    • Visa profil

Gun-Britt!

Branden nämns i flera böcker. Dock inte så omfattande t.ex. Dick Harrisons "Kalmar historia" sid 198, Kalmar stads historia II sid 334, Liss-Eric Björkmans "Kalmar från forntid till nutid".
Länsmuseet har säkert Fabian Baehrendtzs anteckningar om branden.
Kurt Lundgren har skrivit en omfattande berättelse om branden i "De gick hungriga och nästan nakna och barfota".
Om du inte kan få tag i den boken så kan jan kopiera och maila. Bor du i Västervik eller i Bollnäs?

mvh/Birgitta Berkemar
Birgitta B

2018-02-24, 23:01
Svar #2

Utloggad Gun-Britt Tjäder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-12-15, 12:05
    • Visa profil

Tack Birgitta för ditt snabba svar och för tipsen om böcker som nämner om branden.
På grund av min synnedsåttning skall jag ta reda på om någon av dem finns som talbok.
Jag tar gärna emot kopior ur Kurt Lundgrens bok. Jag bor i Västervik och min mailadress kan jag förmedla per tel. till dig.


Vänliga hälsningar
Gun-Britt Tjäder


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna