ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Giftmord i Tving?  (läst 398 gånger)

2000-02-28, 14:35
läst 398 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Min farfars morfars mor, Maria Nilsdotter, var född 12 - 2 1811 vid Gunnetorp i Tving socken. Hon var först gift med Carl Svensson, född  
2 - 2 - 1809 vid Gnetteryd i Tving och död 25 - 2 1853 därstädes.
Maria gifte om sig med Ola eller Olof Mårtensson, förmodligen född i Hjortsberga. Jag har en uppgift om att han skulle vara född 1837, men det
kan ju vara fel.
Maria dör i Loppetorp år 1892 och enligt uppgift jag fått av en annan forskare i bygden, så skall det ha varit tal på bygden om att det skulle
kunna ha varit ett giftmord, dvs, att dödsfallet inte var naturligt.
Detta understryks av att samme man senare, 1896, fälls för giftmord på sin andra hustru och dömes till livstids fängelse, där han senare hänger
sig i sin cell.
Detta skedde ju i en tid när vi inte var blasé på nyheter, rimligtvis bör ett sådant här fall ha blivit omskrivet i tidningar eller dylikt, och jag söker all information ytterligare utöver den jag lämnat ovan.
Om någon vet något om denna rättegång eller har tillgång till tidningsurklipp från tiden, så är jag jättetacksam.
Även upplysningar om Ola Mårtensson är av intresse, jag har många anor även i Hjortsberga socken där han kom ifrån, det kanske rentav finns ett släktskap längre bak i tiden för den eventuellt mördade och den likaledes
eventuelle mördaren? Han befanns ju i alla fall skyldig till ett giftmord, det kanske framkom under rättegången om han även mördat min ana?
Vänliga hälsningar,
Happy Svensson

2022-01-08, 13:23
Svar #1

Utloggad Lia Detterfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 18:04
    • Visa profil
Jag har en viss anknytning till Olas andra fru och är också intresserad av om du har hittat mer information om det du frågar om?
Jag hittade en en notis i Blekingekuriren 1896-10-15:
Han bekände efter domens afkunnande
Som bekant blef torparen Ola Mårtensson från Måstad af Medelsta häradsrätt för giftmord å sin hustru mot sitt ihärdiga nekande dömd till lifstids straffarbete.
Efter domens afkunnande aflade emellertid Mårtensson inför fägelsedirektör Jansson verkligen gifvit sin hustru in arsenik. Dervid skulle så tillgått, att då hon led af reumatism i ena armen, att skaffa henne Torsåspulver, Hade han gått till en handlande i orten coh köpt 14 pulver. Vid hemkomsten hade han i ett af dessa lagt tillfällgitvis i hans ego varande arsenik, sönderkrossad, så mycket som en större kaffeböna. Derefter gaf han hustrun samtliga pulvren, coh när hon då bland dem valde ut ett, som hon tog in, hade hon fått tag i just det med arseniken i.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna