ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredrik Säfström, född 1849  (läst 791 gånger)

1999-04-13, 22:43
läst 791 gånger

Anna Orebrand

Jag söker Fredrik Säfström, född 1849-01-25 i Vittinge, Uppland. Enligt Norrby AI:14 flyttade han till Nederkalix 1877. Innan flytten var han dräng i Norrby, Uppland. Alla tips om Fredrik Säfströms fortsatta öde mottages tacksamt!

1999-05-20, 23:55
Svar #1

Anders Andersson

Enligt folkräkningen 1890 var Fredrik Säfström då gift och bosatt i Näsbyn i Nederkalix. Se  för detaljer, alternativt SVAR-fiche 000396, kort 5, sidan 85 (källhänvisning också från folkräkningssidan).

1999-05-24, 17:48
Svar #2

Linda Jonsson

Min mormor hette Alva Säfström och hon kommer ifrån överkalix. Vill gärna veta mer om min släkt, är det någon som har någon info så vore jag supertacksam!! VH/Linda Jonsson

2007-12-15, 01:24
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Elisabeth Stenquist i Bollnäs och Bengt-Göran Nilsson i Kalix har lämnat uppgifter till mig om denne intressante man, som började som bonddräng, blev frikyrkopredikant och gifte sig med dottern till en statskyrkopräst. Bengt-Göran berättar att Fredrik Säfström dog 5/3 1921 på isen mellan Rånön i Ryssbält; han hade hållit gudstjänst på Rånön och skidade hemåt då han segnade ned och dog. Fru Maria Margreta Säfström hette Häggman i sig själv och var prästdotter från Nedertorneå. (Hon tillhörde släktkretsen kring prosten Salomon Antman.) Enl Elisabeth dog fru Säfström 1915 i Nederkalix. Paret var barnlöst men i hushållet vistades mannens systerdöttrar vid namn Riddarsporre. En bild på paret Säfström finns nu på www.kalixbilder.se.
GS

2007-12-22, 02:18
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Nu har jag bouppteckningen efter Margreta Säfström, f Häggman, i min hand. Maria Margreta Säfström avled den 6/12 1915 i Nederkalix, där makarna bebodde en fastighet som var en avsöndring av Näsbyn no 8. Bland lösöret märks en automobil av märket Buick! Fru Säfström hade fyra brorsbarn, varav ett var bosatt i Nederkalix och i Näsbyn, nämligen fru Verner Bergbom. (Denne hette f ö då ännu Andersson; först senare verkar han ha tagit sin mors flicknamn.)
Makarna Säfström hade inbördes testamente med bodelning till resp arvingar först efter bådas döde. Några Riddarsporrar nämns inte i denna bouppteckning av den 29/3 1916, förvarad i HLA.
GS

2007-12-22, 05:32
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Måhända har någon släktforskare intresse av Margreta Säfströms övriga syskonbarn per 1916, dvs avlidne inspektoren Erik Häggmans barn. De är i alla händelser som följer:
 
*Frida Häggman, g m provinsialläkaren Otto Montell i Haparanda
*Edit Häggman, g m förvaltaren Verner Andersson (dvs senare Bergbom) i Näsbyn
*Sten Häggman, grosshandlare i Torneå
*Finn Häggman, tandläkare i Örnsköldsvik
 
Margret Säfström och Erik Häggman var prästbarn från Haparanda. Deras föräldrar Erik Haeggman sr och Johanna Fredrika Lange lär ha haft dubbelbröllop med släktingen Sofia Antman och Anders Ottonius. Båda brudgummarna dör tidigt.
GS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna