ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En procent afrikan?  (läst 3032 gånger)

2018-02-19, 17:53
läst 3032 gånger

Utloggad Stefan Wikén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-12-18, 21:16
    • Visa profil
Jag har gjort ett autosomalt DNA-test via MyHeritage och fått svaret att jag nästan uteslutande har svenska och finska rötter men också att jag är en procent "nigerian". Visserligen har jag länge funderat över att jag är betydligt mörkare än vad som är vanligt i Norden och via min far fått höra att jag har vallonska rötter (vilket jag betvivlar) men de afrikanska spåren förvånar. Jag vet inte om man kan lita på detta, men om resultatet stämmer så borde det väl betyda - om jag tänker rätt - att för ca sju generationer sedan skulle jag ha en anfader/anmoder som var afrikan. Vi är då på 1700-talet och visserligen fanns det förmodligen några tiotal afrikaner i Sverige vid den tiden, men med tanke på att mina anfäder på farssidan (den mörka sidan) nästan uteslutande uppehållit sig i Jämtland och Ångermanland så låter det inte fullt sannolikt att jag skulle härstamma från någon av dessa. Om någon har en upplysande kommentar angående detta så vore jag mycket tacksam.

2018-02-19, 22:02
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej, så ligger det inte till, att du ska börja kika i stamtavlan efter någon med afrikansk härkomst. Väldigt många som testar via MyHeritage får beskedet 1-2 procent nigerian. Testar man hos andra bolag får man annan sammansättning. Men det viktigaste budskapet om de olika procenten är att du ska ta dem med en mycket stor nya salt.


En av de bästa texterna om detta finns tyvärr bara på engelska
https://www.legalgenealogist.com/2017/04/16/still-not-soup/

2018-02-19, 22:54
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Det är ju givetvis inte omöjligt men det låter otroligt.
Mörkhyade har nog funnits i Sverige sedan hedenhös utan ett klart och tydligt afrikanskt ursprung (även om människan förmodligen som art uppstod på den afrikanska kontinenten).
Själv blev jag på myHeritage:
Scandinavian 91,5%
East European 8,5%
Vilket inte heller är omöjligt men det skogsfinska missade de helt och hållet och det östeuropeiska förstår jag inte alls och det återkommer inte heller hos aktörer som 23andMe eller FTDNA i alla fall inte på den nivån.
Nej, utan andra liknande resultat, DNA-mässiga eller släktforskningsmässiga, så får du nog sätta det afrikanska ursprunget inom en parantes, kanske till och med två.

2018-02-21, 19:08
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
FTDNA kallar mindre % än 2 "trace results". Förklaras så här: "  A trace percentage indicates a very small amount of shared DNA in common with the corresponding population. In some cases this minor percentage could be attributed to background noise."
Det går inte att räkna ut generationer efter etniciteten, då man ärver slumpmässigt.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2018-10-21, 21:22
Svar #4

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Jag har skrivit om afrikanskt och resande dna i den här boken https://stockholmia.stockholm.se/forlag/bocker/aktuella-bocker/fodd-slav--dod-fri/


Enkelt sätt att titta om dina procent är spår är att gå in på gedmatch och sen eurogenes. Titta på kromosomerna och om du har "Större" segment afrikanskt, annars om det är små, då är det bara spår.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna