ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar jag Anders på Sunnarö, Östad?  (läst 1333 gånger)

2018-02-16, 13:45
läst 1333 gånger

Utloggad Tarja Harkild

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 14:17
    • Visa profil
Hej,
Vi har inte kommit så långt på den svenska sidan av släkten, mer på den danska  ::)  där jag fått fram mycket länkar och tips från danska Fb släktforskare.
Vi har försökt hitta Anders, som ska vara far till Anna Andersdotter (gift Toresson) född 1729-död 1766:
Ser bara att det står Sunnerö, Östad på hennes födelseort, och fars namn Anders, men inget mer i MyHeritage träffar.
Anders Jonsson född 1751, är son till Anna som är vår släktgren. Men bakåt har vi inte hittat sen från Anna och Jon Toresson född 1722-1797 (har föräldrarna Tore och Elin där men inte mer heller bakåt)

Finns det noteringar i kyrkoböcker eller annat som jag missat att leta i?

Tacksam för hjälp med sökning och länk så kanske vi kan komma vidare :)

Mvh
Tarja / Guy Harkild 
Vi har bott i Sjövik tidigare och gifte oss 1985 i Östad Kyrka... :)

2019-07-21, 20:56
Svar #1

Utloggad Tarja Harkild

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 14:17
    • Visa profil
Hej hej!

Är det någon som har tips på var jag kan söka på Anders som bodde på Sunnerö, Östad och Jons föräldrar?

2019-07-23, 13:47
Svar #2

Utloggad Hans Emanuelsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:52
    • Visa profil
Hej!
Enligt mtl Östad fanns två Anders på Sunnerö Anders Andersson näms år 1725 även senare till fram mot
1780  Anders Svensson fr 1728 men har tydligt flytt finn inte år 1744 men jag tror det är  Svensson som[size=78%]är far till Anna f 1729-03-16 det föds en Ingegerd 1734-09-06. Andrsson har barn Nils,Anders och Annicka enligt en mantl 1770  Mtl finns i Älvsborgs länskont[/size]


Hur går du vidare ja man får lusläsa möjligen döda, leta bouppt, för Östad gäller Kullings häradsrätt och även [/size][size=78%]Ale häradsrätt[/size]
[/size][size=78%]Det är mycke letande.[/size]
[/size]
[/size][size=78%]Hälsning[/size]
[/size][size=78%]Hans[/size]

2019-07-23, 23:02
Svar #3

Utloggad Tarja Harkild

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 14:17
    • Visa profil
Hej Hans!
Tack så jättemycket för lite mer upplysningar om ev. Anders Svensson och systern till Anna.
Har hittat Anna tidigare i kyrkobok när hon föddes, men har inte hittat någon i mantalböckerna eller något mer om dessa. Försökte leta i Riksarkivet men hittade nog inte rätt böcker. Kanske lättare i Arkivdigital som biblioteket har tillgång till? Kullings-Skövde hittade jag men nåt men kändes inte helt rätt? Ale häradsätt fanns också. Det hette ju Ale-Skövde om jag minns rätt, men Kullings-Skövde?

Skulle man kunna hitta Anders i någon soldatlängd, eller kanske inte, om man inte vet när och var han föddes?

2019-07-24, 12:21
Svar #4

Utloggad Hans Emanuelsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:52
    • Visa profil
Hej!
Det kan vara förvillande med arkiv borenda om man anv Riksark, Ark-digital, eller något annat.
Om du anv Ark-d på "bibban" ta fram Östad skroll ner förbi döda så har du Kullings och Ale häradr så klicka. Men det måste ändå vara samma häradsrätt som har tillägg Skövde.
Har hittat två vigsl Östad 1723-12-27 vigs Anders Andersson och Anna J(ö)onsdotter  Stenbergsgården
och 1726-(Dom-Trinit) Anders Svensson Anna Svensdotter  Gråbo är månne båda Anders på Sunnerö??
passar bra med tiden


Hälsningar
Hans

2019-07-24, 13:10
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ale-Skövde och Kullings-Skövde är socknar, som ligger i Ale resp. Kullings härad. Det egentliga sockennamnet är i båda fallen Skövde, men i slutet av 1800-talet lade man till häradsnamnet som 'förnamn' i sockennamnen för att skilja dem åt.

Ale-Skövde och Kullings-Skövde har alltså ingenting med Ale och Kullings häradsrätter att göra.

Östads socken hör sedan 1886 helt till Ale härad. Innan dess hörde en mindre del till Kullings härad. Sunnerö ligger i den del av Östads socken som hela tiden har hört till Ale härad.

Det var till häradsrätten som bouppteckningarna inlämnades, och där utfärdades fastebrev (lagfart). Och i häradsrättens arkiv finns bl.a. också förmyndareprotokoll och naturligtvs domböcker (rättegångsprotokoll).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna