ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: fosterbarn  (läst 623 gånger)

2018-02-14, 13:43
läst 623 gånger

Utloggad Göran Östling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-02-20, 05:12
    • Visa profil
Min mormor, som föddes 1904,  fanns fram till 1905 som fosterbarn i Snöstorp i Hallands län där också ett flertal andra fosterbarn var placerade. Under 1905 hämtas hon av en kvinna, bosatt i Wäby utanför Bräkne-Hoby i Blekinge län. I detta hem växer hon så upp.
Jag undrar nu hur det har kunnat gå till då kvinnan från Wäby fick kontakt med fosterhemmet  i Snöstorp. Förekom det att man annoserade i rikspressen om  barn som behövde ett hem? Jag har inte kunnat se att kvinnan från Wäby kände någon i Halland, tvärs över landet.  Hur ofta förekom det att fosterbarn behövde nya hem? Hur kan man förstå att Wäbykvinnan reste tvärs över landet i detta ärende i stället för att ta sig ett fosterbarn på närmare håll? Om det förekom att man annonserade, går det att finna en sådan annons, kanske rent av den som avser det aktuella barnet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna