ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kan Anders Pettersson funnit namnet Winlöf?  (läst 1291 gånger)

2018-02-14, 13:02
läst 1291 gånger

Utloggad Ulf Humlesjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 16:04
    • Visa profil
I Leksands socken finns en gård i byn Almbergsbjörken som heter/kallas Winlöfs. Jag håller på och går igenom byns gårdar och har då fått en fråga av en bybo varifrån namnet Winlöfs kommer. Det är ju inget dalanamn. Här heter gårdarna Svenskens, Daniels, Erkers, Tirus osv.


Det enkla svaret är att det kom hit med Anders Pettersson Winlöf född 18 dec 1851 i Lungsund, död 25 jul 1905 på Söderhamns lasarett. Han är oäkta son till en piga som dör när han är 4 år. Han växer upp på olika gårdar i socknen Lungsund och betecknas fosterbarn, fattighjon och dräng. 1873 "afviker" han från W Klenoret, Lungsunds socken, utan att ange vart han tar vägen. Han heter då bara Anders Pettersson, som han hetat under hela sin uppväxt.


16 år senare, år 1889 dyker han upp i skogsbyn Almbergsbjörken och bosätter sig på Danielsgården. (Hur i herrans namn hittar han dit?) Då heter han "plötsligt" Anders Pettersson Winlöf. Ungefär 1 år senare gifter han sig med gårdens dotter Carin Danielsdotter och gården kommer sedan att kallas "Winlöfs".


Var kan ha hittat namnet Winlöf? Jag har sökt på nätet och inte funnit namnet i hans närhet i Värmland. Har han bara huggit till med det? Finns det nå´n soldatrote som heter något med "Win..."? Annat?


Har någon någon idé om var han kan ha fått tag på namnet och vad det kan vara för namn? Tips om var och hur kan jag leta mottages tacksamt.


Ulf Humlesjö

2018-02-14, 19:33
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej, på denna tid fick man ta sig exakt vilket namn (ej adliga) man ville. Det vara bara att säga till prästen att skriva in det i husförhörsländen.
Jag har anfäder som bytte namn flera gånger (de var inte soldater som bytte namn efter vilken rote dom tjänstgjorde i)
"Vad som fanns före 1901 i fråga om namnlagstiftning i vårt land inskränker sig fram till 1880 till ett visst rudimentärt namnskydd för adliga namn och vissa regler gällande copvaerdie sjömäns namn. Några exempel är 1626 års förordning om att adelsman icke fick antaga annan adelsman namn eller vapen och en förordning från 1707 om att kända missdådare inte fick lägga sig till med adliga namn. 1880 tillkom en förordning "på förekommen anledning" att underofficerare och deras vederlikar för namnbyte skulle ha tillstånd av överordnad militär myndighet."
Med vänliga hälsningar.

2018-02-14, 22:40
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt "Sveriges befolkning 1880" så finns det en släkt Winlöf i Enånger i Hälsingland, och några enstaka personer med detta namn i Avesta, varav en var handlandeänka, som denne Anders Pettersson kanske stött på och tyckte namnet var fint, han fanns inte med detta namn i 1880.

2018-02-15, 20:28
Svar #3

Utloggad Ulf Humlesjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 16:04
    • Visa profil
Tack för era svar.


De får mig att luta åt att han "huggit till" med namnet. Det har funnits Winlövare i närheten av platser där han kan ha uppehållit sig. Och han hade tydligen laglig rätt att bara anmäla att han tagit namnet.


Jag tänkte att han kunde ha fått/tagit namnet genom att han hade någon anknytning till Winlöf, men så behöver det ju inte vara.


Än en gång: tack.


Ulf Humlesjö

2018-02-16, 11:27
Svar #4

Utloggad Ulf Humlesjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 16:04
    • Visa profil
En rättelse - men troligen ointressant i detta sammanhang. Jag ser att jag skrivit fel födelseår för Anders Pettersson. Han föddes 1846 och inte 1851.


Ulf Humlesjö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna