ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gesällen Gustaf Holmén, född 1805, okänt var.  (läst 517 gånger)

1998-12-18, 13:55
läst 517 gånger

Lars Holmén

 Min farfars farfar Gustaf Holmén ohh Maria Samuelsdotter kom 1832 flyttande från Karlshamn till Rydö Bruk, Torup (N). Detta enligt inflyttningslängd för Torup. Paret och deras barn blir kvar i Torup i flera år men ingenstans i HFL förekommer någon födelseplats för Gustaf och Maria.
I HFL för Karlshamn för åren närmast före 1832 finns de inte och inte heller i någon utflyttningslängd eller födelsebok. Alltså måste de vara födda annorstädes.
Har någon av Rötters läsare möjligen sett dessa personer i någon annan socken eller kan jag få tips om huruledes jag skall gå vidare.

1999-01-08, 14:48
Svar #1

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Hej Lars
 
Ett hugskott. Jag har i en forskning kring pappersmakare jag gjorde för många år sedan en Sven Johan Holmén. Han var född 5 sep 1809 i Skeen i Annerstad sn.  
 
Sven Johan Holmén var gesäll i Gölpa pappersbruk i Västrum sn 1833, Buttorp pappersbruk i Sexdrega sn 1834, Röttle pappersbruk i Gränna sn 1835. Sedan har jag tappat bort honom några år innan han dyker upp i Catrinefors pappersbruk i Mariestad 1845. I Sexdrega anges det att han kom från Torup, men jag hittade honom inte där.
 
Sven Johans föräldrar var Jonas Folin, bokhållare vid Skeen i Annerstad och Ingelöv Gustafsdotter.
 
Det kan vara värt att kolla om Gustaf kan vara en äldre bror till Sven Johan.

1999-05-15, 19:45
Svar #2

john

hej jag heter john eliasson ..jag söker sven magnus eliasson  Toruup   1860 -1909
skulle bli väldigt glad om ni kunde höra av er !

1999-05-17, 21:22
Svar #3

Leif Gustafsson

Holmén.
Om Gustaf Holmén var pappersmakare kan han mycket väl ha varit bosatt i Asarums socken. Pappersbruket Strömma räknades att tillhöra Karlshamns stad men runt omkring låg Asarum. Vid den tiden är det ibland så att prästen inte är så noga med att skriva om folk flyttar mellan Asarum och Karlshamn.

2003-03-17, 23:31
Svar #4

elisabeth norén

Hej.  
Söker efter Swen Wallin f.1748, var vet jag ej, som var pappersgesäll i Skeen. Han gifter sig med Lena Pehrsdotter 1784 och får barn i Skeen 1784, 1785, 1788 och 1790. Han försvinner från Skeen någon gång på 1790-talet. Finner honom senare som pappersmästare på Klippans pappersbruk där han dör d.20 nov.1796  
Han efterlämnar en änka Helena Wallin som dör i Väsby d.18 mars 1813 . Jag är intresserad av en son, Lars Petter Wallin född ca.1793,min fm mm far men jag vet ej var han är född, även om det står upplyst som Annerstad kan jag ej finna honom där.  
Där finns en son med det namn f.1784 men han dör 5 mån. gammal.  
Ville bli tacksam för all hjälp. Mvh Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna