ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd fader.  (läst 1189 gånger)

2018-02-07, 16:00
läst 1189 gånger

Utloggad Carl-Gustaf Roos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 15:03
    • Visa profil
Hej!
Har förgäves sökt fadern till min farmors mor Kerstin Kraft född Svensdotter, den 9/12 1844 i Ulvasjömåla å Backaryds förs.
Hennes mor är Elsa Olsdotter född den 8/9 (18/9?) 1844, å Norje nr.16, Ysane förs.
Utkast från Födelseboken (Backaryd CI:5 (1822-1857) Bild 176):
"Inhystes Hustrun Elsa Olsdotters oäkta dotter Kerstin i Ulfwasjömåla. Magnus Abraham Månsson, detta år flyttad till Hoby, förnekar sig vara fader till barnet."
 Kerstin döptes den 20 dec s.å. Namnet Svensdotter har ej kunnat spåras. Men detta namn bar hon, då hon pingstdagen den 12 juni 1859 konfirmerades i Backaryds kyrka. i HFL för 1861 är Kerstin Svensdotter antecknad som boende på Bokön nr. 23 hos sin moder.

Modern Elsa har ett ganska brokigt förflutet enligt kyrkoböckerna, med skilsmässor etc.

Kan någon hjälpa mig att finna fadern till min farmors mor, han bör ju heta Sven?

Mvh/ Carl-Gustaf Roos

2018-02-07, 21:53
Svar #1

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 23:46
    • Visa profil
Hej!
Modern är dömd för äktenskapsbrott i oktober 1845. Backaryd tillhör Medelstad Häradsrätt.
Kan ju stå något i Domboken från Urtimatinget vem hon varit med.
Men då blir det att besöka Landsarkivet i Lund.
1847 har Elna fått böta. Backaryd Räkneskaper för kyrkan LI/2 1777-1873 bild 175  ( Riksarkivet)


Hälsning Anita




2018-02-08, 10:30
Svar #2

Utloggad Carl-Gustaf Roos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 15:03
    • Visa profil
Hej Anita!

Tack snälla för svaret och rådet. Jag vänder mig till Landsarkivet i Lund, så kanske namnet Sven finns med i hennes akt.
Om Kerstin har jag fått reda på att ett armt och fattigt liv var utmärkande för hennes barndom. Tidigt fick hon hjälpa till att skaffa sig uppehälle genom att "gå vall" med böndernas boskap, då den lilla barfotaflickan fick springa på stubbåkrarna för att mota djuren. Då hon på ålderdomen vid samtal någon gång berörde sin barndom, kom tårarna i ögonen och hon sade: "Det var svårt, och jag hade så ont i mina kalla och såriga fötter".
Men vid 21 års ålder den 19 maj 1866 gifte hon sig med änkemannen Frans Johan Kraft och tog sig så med ömhet vårdnaden om hans knappt treårige son, Gustaf, som snart fick en rad med nya syskon.
Som god och trogen maka stod hon vid sin makes sida i deras gemensamma strävan för familjens och verksamhetens förkovran - Frans Johan var smed och flyttade till Vänersborg, där de hade en smidesverkstad. Förutom den ganska stora  barnskaran hade hon även smidesgesällerna - som ibland kunde vara fyra till fem stycken - "i maten". Det är en gåta var och hur hon kunde placera de många människorna i den lilla stugan, men "Frua", som hon titulerades, löste den.

H/Carl-Gustaf

2020-07-02, 14:48
Svar #3

Utloggad Andreas Fondell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 15:54
    • Visa profil
Hej Carl-Gustaf!


Jag är lite nyfiken. Fick du reda på vem som var fadern?


MVH


Andreas


2020-07-02, 15:00
Svar #4

Utloggad Carl-Gustaf Roos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 15:03
    • Visa profil
Hej Andreas!
Tyvärr finns det inget i Lunds arkiv om faderskapet till Kerstin Kraft född Svensdotter. En liten förhoppning är DNA-matchning.

Mvh/Carl-Gustaf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna