ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: generell fråga om oäkta barn och domar/böter i domböckerna  (läst 1718 gånger)

2018-02-05, 11:35
läst 1718 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar när man letar efter "lägermålen" i domböckerna om det räcker att leta i saköreslängderna för att se om föräldrarna fick böta eller måste man kolla alla dommålen också?

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-02-05, 14:16
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I saköreslängderna brukar också numret på det mål där någon bötfälldes stå, så det brukar vara lätt att hitta detta. I själva målet kan ju finnas intressanta detaljer kring ärendet, så man bör nog titta även på detta.

2018-02-05, 15:52
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Jag kanske var lite otydlig. Frågan är om det är så att man inte hittar något i saköreslängderna så är det heller ingen idé att titta bland målen? Självfallet skulle jag titta i målet om jag hittat nåt  :) Saken är den att jag var på jakt efter två oäkta i Gillberga socken i Värmland, en född nov 1796 och den andra nov 1811. Föräldrar, troligen Johan Welin och Kajsa Jansdotter. Hittade inget om det i saköreslängderna efteråt så då tolkar jag det som att de inte blev dömda?

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-02-05, 19:38
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Min erfarenhet av domboksläsande är att det hände att målet ofta sköts på framtiden, när den angivna fadern inte kunde vara närvarande eller hittas. Under 1700-talets första del förekom det t.ex. att modern uppgav att fadern hade tagits ut som soldat, och att barnet var tillkommet under äktenskapslöfte, men att man inte kunde få uppgift om han levde eller var död. Målet sköts då ofta på framtiden, till dess man kunde få utrett om fästmannen stupat eller kunde väntas hem (från rysk fångenskap).

2018-02-06, 12:41
Svar #4

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Ok, då skulle det alltså kunna finnas påbörjade mål fastän inget finns i saköreslängderna. Jag skrev förresten att båda barnen var födda i Gillberga, korrekt är att det första ska ha varit född 1796 i Gillberga, men det senare föddes 1811 i Glava. (Bara för ordningens skull  :) )
Mvh,
Jörgen

2018-02-06, 23:00
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sådana här mål kan pågå i flera följande ting. Det börjar i ett ting, och så vill någon av parterna kalla vittnen, och då skjuts det till kommande ting, och så kan det hålla på några gånger innan målet blir avgjort. Så titta gärna både ett eller två år framåt från barnets födelse. Det brukar finnas hänvisningar bakåt hela tiden om när målet varit uppe tidigare.

2018-02-07, 18:13
Svar #6

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Jörgen!  :D


Jag har skrivit lite om oäkta barn (var och när man hittar domen och varför man ibland inte hittar den). Hoppas det är till nytta för dig.


Mvh Marita


http://http://www.domboksforskning.se/dombocker/oakta_barn.htm

2018-03-04, 13:40
Svar #7

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej Marita!


Stort tack för länk med tips! Och vilken eminent hemsida du har  :)
Jag har själv inte börjat med domboksforskning än på riktigt, med tiden blir det nog av det också, men just nu har jag fullt upp med "enklare" släktforskning.


De barnen jag letade efter domar för som jag nämnde i ett tidigare inlägg hittade jag inte i saköreslängderna, däremot letade jag inte igenom alla dommålen för perioden. Vet inte om föräldraparet inte blev dömda för att de ansågs som ett par eller varför de inte verkar finnas med. Den förmodade fadern var militär och säkert hemifrån en hel del. Med pigan fick han tre barn, 1796, 1801 och 1811. Först 1816 gifte de sig. Det första barnet finns inte i någon födelsebok, varken i gamla eller nya socknen (de flyttade i perioden) eller i närliggande socknar, så där vet jag egentligen inte om båda är föräldrar, eller en av dem, eller om det är en fosterson för han bara dyker upp i husförhöret (men om han var fosterson borde det väl inte ha stått oäkta son tycker jag), barn nummer två är faderns barn utskrivet och när tredje barnet föds står återigen inte faderns namn. Vid vigseln hade redan första sonen gift sig och flyttat men för de två andra försvann titeln oäkta.


Så för dessa "oäktingar" lyckades jag inte med domböckerna men kanske en annan gång  :)


Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna