ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: flicka med okända föräldrar  (läst 1686 gånger)

2018-01-30, 23:23
läst 1686 gånger

Utloggad Birgitta Ehrenroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 14:05
    • Visa profil

Clara Eleonor föddes 1872-03-24 i Hedv. Eleonoras församling. I födelseboken står. Okända. St Humlegårdsgatan 10 eller 16. Har letat i kv Rudan Större men från 1873 finns hon inte med samt att 1872 saknas helt. Är det samma Clara Eleonora som fick namnet Hyckert och sedan kom till Värmland.
Tack på förhand - Birgitta Ehrenroth

2018-01-31, 00:58
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

De biologiska föräldrarna till denna Clara Eleonora var Bror Edvard Hyckert f. 1848 i Älvkarleby och Clara Wilhelmina Fredrika Lindgren f. 1850 i Stockholm, vigda 29/12 1872 i Frustuna. Därefter bosatta i Gävle.
Frustuna EI:4 (1862-1894) Bild 22 (AID: v55160.b22)
Gävle Heliga Trefaldighet AI:18g (1871-1875) Bild 73 / sid 77 (AID: v134847.b73.s77)
Hälsar vänligen
Maud

2018-01-31, 14:48
Svar #2

Utloggad Birgitta Ehrenroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 14:05
    • Visa profil

Hej o tack för svar. Jag försöker hitta familjen eller mor och dotter i böckerna men utan resultat. Enl. Arkiv digital är Clara Eleonora född i Hedv. Eleonora men enligt SVAR är hon född i Adolf Fredrik. Hemvisten för familjen är kv Jägaren men ser dem inte där heller. Tala om nål i en höstack - i alla fall för mig som amatör. Var de på genomresa när hon föddes och var fanns de innan Frustuna.
Nyfiken på varför hon hade okända föräldrar - det är den enda Clara Eleonora jag hittar tyvärr.
Hälsningar Birgitta

2018-01-31, 20:39
Svar #3

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Varför Clara Wilhelmina Fredrika valde att föda anonymt kan vi inte veta. En hypotes kan vara att hon inte var gift. En annan att inte Hyckert erkände att barnet kunde vara hans. Det måste ha funnits svårigheter. I Frustuna AI:13 (1871-75) sid 322 så bor Clara Wilhelmina tillsammans med sin mor vid Gnesta järnvägsstation Charlottendal, men bara ett mycket kort tag. Hon flyttar in i Frustuna från Gävle 1/11 1872 och tillbaka till Gävle 29/12 1872 - 2 månader alltså. Även hennes mamma flyttar med till Gävle. Men var är flickebarnet? Först när Clara Wilhelmina gift sig 29/12 1872 och flyttar ihop med  med maken, så dyker flickan upp. Har hon varit på barnhem de första månaderna? Men Hyckert erkänner barnet som sitt!
MVH Monika W

2018-01-31, 22:45
Svar #4

Utloggad Birgitta Ehrenroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 14:05
    • Visa profil
Tack Monika, jag har också letat efter lilla Clara bl a på Allmänna barnhuset där min egen morfar har varit men hittade henne inte. Tack för hjälpen nu får letandet gå vidare på annat håll hälsar Birgitta   

2018-02-01, 20:47
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Nyfiken på varför hon hade okända föräldrar - det är den enda Clara Eleonora jag hittar tyvärr.

Om jag förstått dig rätt tvivlar du – av för mig obegriplig anledning – på att Clara Eleonora född av okända föräldrar 24/3 1872 i Hedvig Eleonora är rätt flicka, det vill säga den Clara Eleonora, med detta födelsedatum och född i Stockholm, som var dotter till Bror Edvard Hyckert och Clara Wilhelmina Fredrika Lindgren.

Clara Eleonora Hyckerts – och hennes mors – födelseort anges i 'folkräkningarna' 1880, 1890 och 1910 endast som Stockholm (vilket var vanligt för Stockholmsfödda). Men 1900 ges närmare besked för båda:
Hemförsamling: Adolf Fredrik rote 5
Hemort: Islandet N:o 3, 8
Hyckert, Bror Edvard, f. 1848 i Älvkarleby Uppsala län, kamrerare
Klara Vilhelmina Fredrika, f. 1850 i Ulrika Eleonora Kungsholm Stockholm, hustru
Klara Eleonora, f. 1872 i Hedvig Eleonora Stockholms stad, dotter, biträde
Bror Anders, f. 1878 i Gävle Gävleborgs län, son, skogselev
Karl Johan, f. 1880 i Gävle Gävleborgs län, son, bryggerielev

I Clara Eleonoras födelsenotis är moderns ålder antecknad: 22 år. Adressen No 16 Stora Humlegårdsgatan var – som vanligt när kvinnor födde anonymt – barnmorskans. Om du bläddrar framåt i födelseboken ser du att denna adress anges för flera andra barn med okända föräldrar. 

Det är lönlöst att söka efter mor och dotter i Stockholms husförhörslängder 1872, eftersom CWF Lindgren inte var skriven i staden då.

Från 1878 till 1926 sköttes den huvudsakliga folkbokföringen i Stockholms stad av rotemansinstitutionen och då slutade församlingarna att föra husförhörslängder. Större delen av rotemansarkivet är digitaliserat och fritt sökbart på Stockholms stadsarkivs nätsida, och där hittar du familjen Hyckert från och med 1885.
http://stadsarkivet.stockholm.se/hitta-i-arkiven/i-arkiven/rotemansarkivet/

Sveriges dödbok:
18720324-1406
Hübinette f. Hyckert, Clara Eleonora
Åsgr 2 A
Död 14/11 1968.
Kyrkobokförd i Uppsala domkyrkoförs, Uppsala kn
(Uppsala län, Uppland).
Född 24/3 1872 i Hedvig Eleonora (Stockholms stad,
Uppland).
Änka (9/11 1961).

Du är "nyfiken på varför hon (Clara Eleonora) hade okända föräldrar".

CWF Lindgren var varken trolovad eller gift när dottern föddes, och det ansågs omoraliskt och skamligt att få ett ”oäkta” barn. Fördömandet drabbade dessvärre även barnet. Först sedan modern i december 1872 gift sig med barnafadern och flyttat till honom i Gävle vågade hon göra dottern officiell – se Gävle inflyttningslängd 11/1 1873 (BI:8 sid 56).

Det är möjligt att
CWF Lindgren valde att föda anonymt på grund av att barnafadern vägrade erkänna faderskapet och gifta sig med henne, och att hon därför inte såg sig någon annan råd än att lämna bort barnet – men av någon anledning ändrade sig när Clara Eleonora väl var född. Jag skulle tro att hon bodde med dottern någonstans i Stockholm – men alltså utan att vara skriven där.

Orsaken till att föräldrarna inte gifte sig före Clara Eleonoras födelse kan man bara ha gissningar om: kanske var den då 23-årige BE Hyckert ovillig – misstänkte att barnet inte var hans / hade aldrig haft allvarliga avsikter / ansåg sig för ung att binda sig eller sakna möjlighet att försörja en familj.
Eller kanske var det hans föräldrar, trafikchefen vid Gävle-Dala Järnväg Carl Johan Hyckert med hustru,
som motsatte sig att han gifte sig med just den flickan (som ju visat sig ha moraliska brister). Föräldrar hade en del att säga till om på den tiden.

Giftermål blev det i alla fall, drygt nio månader efter dotterns födelse, och BE Hyckert erkände sig – åtminstone inför prästen i Gävle – som far till Clara Eleonora. Erkännandet finns i Gävle husförhörslängd (AI:18g sid 77) där flickan också är antecknad som parets dotter antenuptialis, det vill säga före vigseln.
Hälsar vänligen
Maud

2018-02-01, 21:13
Svar #6

Utloggad Birgitta Ehrenroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 14:05
    • Visa profil
Tack snälla för ditt mer än utförliga svar. Jag var kanske otydlig i mitt förra svar att skulle misstro riktigheten i ditt inlägg. Det var nog snarare så att jag "tänkte högt för mig själv" - och att jag drog iväg lite långt i mina tankar. Tack än en gång för att du tog  dig tid med mina funderingar och ska försöka vara mer konkret i mitt sätt att skriva i fortsättningen.
Hälsningar Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna