ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustav Adolf Törn/Erling/Igelström.  (läst 422 gånger)

2018-01-29, 13:09
läst 422 gånger

Utloggad Curt Linderholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 23:21
    • Visa profil
Hej, försöker kartlägga en Gustav Adolf född 1747 enligt Husförhörslängd. En fast utgångspunkt har varit när han gifte sig med Cajsa Cath. Nilsdotter Tunberg 1772 i Torshälla. Gustav Adolf var soldat mellan åren 1772-1788 och bodde i soldattorpet Igelsta med familjen och då med efternamnet Igelström. Efter avsked flyttade familjen till Björkvik där snickaren Gustav Adolf Igelström drunknade 1796. Så långt allt klart, men var fanns denne Gustav Adolf innan han flyttade in på soldattorpet 1771, året före han blev officiellt antagen till Södermanlands regemente.

Först förbisåg jag att han hade annat efternamn före soldattiden, sökte igenom de flesta socknar i Södermanland och fann till slut en Gustav Adolf Törn född september 1746 i Gryt socken. Det är här ett par frågetecken uppstår: i Gryt Hfl AI/1 sid 138 tolkar jag det som att sonen Gustav genomgår förhör åren 1764 och 1767, där emellan har han flyttat till Björnlunda, Älghammar Hfl AI/1 sid 112 och förhörs där, som jag tycker att det ser ut, mellanåren 1765 och 1766 samtidigt som prästen ritat linjer vilka ser ut att sluta med Stockholm. Men Gustav Adolf kan väl inte både flytta till Stockholm och tillbaka till Gryt och där förhöras 1767. Fråga ett -har jag rätt uppfattat situationen och hur bör det i så fall tolkas?

Men det blir värre, hittar därefter en gesäll Gustav Adolf Erling (70/23 lika med födelseåret 1747?) i Torshälla som kommit från Stockholm. Fråga två -är det möjligt att Gustav Adolf bytt efternamn under Stockholmstiden från Törn till Erling? Verkar det rimligt att det rör sig om samma person hela tiden, påpekas kan att namnkombinationen Gustav Adolf har varit ytterst sällsynt i den mängd Födelse, Husförhörs och Dödböcker som jag gått igenom i Södermanland i försök att knyta ihop trådarna.

Slutligen, en tredje och sista fråga -vilka register/böcker är lämpliga att söka i efter Gustav Adolf under Stockholmstidens sjuttonhundrasextiotal?
Vänligen Curt Linderholm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna