ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elias Olofsson Övermorjärv  (läst 1069 gånger)

2005-02-17, 12:09
läst 1069 gånger

Annelie Salander

Hej!
Jag har en Elias Olofsson f. 1740 i Övermorjärv. Jag hittar han dock inte i födelseboken (Nederkalix) men hittar syskon före och efter. Har dubbelkollat massor av gånger. Föräldrar är Olof Olofsson coh Helena/Ella/Elsa Andersdotter från Övermorjärv.

2005-02-17, 15:18
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Annelie!
Beviset att Elias är Olof Olofssons son har Du ju i Husförhörslängden som börjar 1770. Där står att han är född 1740.
Tyvärr finns han inte införd i Födelseboken.
Med 1740 som utgångspunkt kollade jag kyrkoräkenskaperna.
Och i dessa för år 1740 noteras att Olof Olofsson i Övermorjärv den 23 mars 1740 betalat kyrkogångspengar för sin hustru (OBS! Ella Eliasdotter).
Således har de fått ett barn ca 6 veckor tidigare och detta är med all säkerhet Elias.
Således född i februari 1740.

2005-02-17, 16:04
Svar #2

Annelie Salander

Tack för dessa uppgifter. Har som sagt hittat honom i Hfl f 1740 men inte i födelseboken. Jag nöjer mej så. Dock är det en sak som förbryllar mej, när dottern Marta föds står det Elsa Andersdr som moder. Har inte några uppgifter som tyder på att Olof skulle ha blivit änkeman däremellan. Har letat i lysnings och vigselbok 1740-1742men finner heller inte att Olof gift om sej dom åren. När första barnet (Hans Olofsson) föds 1736 finner jag bara uppgiften i kyrkoräkenskaperna som finns i den tryckta födelseboken och ser därför inte vem modern är. Just nu sitter jag bara hemma och bläddrar i födelse/vigsel och dödbok, har därför inte tillgång till hfl. Har du någon uppgift om detta? Har han varit gift två gånger eller cirkulerar det flera namn på modern till barnen (andersdotter/eliadotter)?
MVH Annelie Salander

2005-02-17, 17:51
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej igen Annelie.
Du får inte ta ABF:s renskrivningar för givet. När Märta föds 1742 står det helt klart Ella Eliasdotter som moder. De gifte sig ju i Överkalix 1732 och är bägge från Överkalix.

2005-02-17, 23:03
Svar #4

Annelie Salander

Hej igen Bengt-Göran!
Jag ska inte ta de för givet. Tack för hjälpen!!
MVH Annelie Salander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna