ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: HEDKÄRRA  (läst 687 gånger)

2018-01-23, 16:29
läst 687 gånger

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:06
    • Visa profil
 Finns det några som forskar i Hedkärra och kan hjälpa mig ???

 Min ana Hans Johansson är son till Johan Hansson och Marit
Född ? Gift ? med Catharina Svensdotter (hittar dom inte bland vigselnotiserna). De får den
 Min ana Hans Johansson i Hedkärra är son till Johan Hansson och Marit
Gift ? med Catharina Svensdotter  De får den 30 november 1671 en son bergsman Sven Hansson.  (Uppgifterna om föräldrarna och Svens födelsedatum i Svens personalia F:4, bild 91, sid 86.)  Av personalian framgår också, att Sven vuxit upp hos farfadern.
 Johan nämns i AI:1, sid 19, 75 och 167.  I sista hfl med kommentaren ’olydig’.
1670 nr 2 (LIa:1 sid 31) får Johan en oäkta dotter och
1671 (LIa:1 sid 35) döms Hans för bolning
Vart tar Hans Johansson och Karin Svensdotter vägen ?  De finns inte med bland avlidna i LIa:1.   Kan någon tipsa mig om var jag kan söka ???
Varken Hans eller Karin finns kvar i hfl 1676-1680 (sid sid 229).  Då finns Hans Johansson och hustrun kvar samt Mårten Aronsson med hustru Maria (från Hälsingtuna resp Gunnilbo), som köpt gården.
Jag vore tacksam, om någon hade en "tråd" jag kunde börja nysta i.
Hälsningar
Else-Marie Dyrsmeds

 

 


 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna