ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlyser personer som jobbade vid Sandträsk, Sanatorium  (läst 918 gånger)

2006-08-17, 23:40
läst 918 gånger

Sofie Frostenhielm

Jag söker efter personer som jobbade vid sanatoriet i Sandträsk mellan åren 1950-1952.
 
Mvh Sofie Frostenhielm

2007-08-02, 13:57
Svar #1

Roland.JUntti

Hej
Har inga uppgifter på namn men eftersom mina farbröder var intagna där och senare avled av TBC så har jag i mitt ägo några foton därifrån vet att ett av dom är på en av mina farbröder men dom övriga föreställer bilder på kvinnor som är för mig okända
Mvh Roland

2007-08-03, 00:28
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Sofie!
 
Sanatoriet i Sandträsk hörde under Norrbottens läns landsting. Frågan om ett sanatorium kom upp redan 1905 och 1908 inköpte landstinget egendomen Sandträsk. Om verksamheten kan man läsa i Carl Rydes historik Kampen mot en folksjukdom (Norrbottens museum : Luleå, 1964). Texten och tabellerna finns också i landstingstrycket 1963.
Historiken har statistik över personal men inga namn. En kontakt med Landstingsarkivet i Luleå kan vara däremot nyttig, tel 0920-719 49.
 
m v h
Irma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna