ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisa Olsdotter från Österbyn, gift 1792 i Lumsheden  (läst 1133 gånger)

2018-01-21, 10:42
läst 1133 gånger

Utloggad Linus Ganman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 21:33
    • Visa profil
    • Linus Ganman
Hej!

Jag söker förfäderna till Lisa/Lisbet/Elisabeth Ol(of)sdotter, f. 1766, g. 1792 med Eric Hansson, f. 1764 i Lumsheden. Av vigselboken Svärdsjö EI:1, bild 41, tycker jag mig kunna utläsa att det enda vittnet som har med henne att göra är en Eric Ersson i Österbyn, som anges som målsman.

När jag ska leta vidare efter hennes rötter, finner jag bland annat att det finns två Österbyn i husförhörslängden för Svärdsjö (1775-1784), en i AI:6 och en i AI:8, vilket är förvirrande i sig, men jag tycker mig inte heller hitta några solklara föräldrakandidater i någon av dessa Österbyar.

Hur går jag vidare? Känner någon till släkten?

2018-01-24, 23:03
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Linus!

Eftersom det står i vigselboken att Lisa vid tiden för bröllopet bodde i Österbyn, är det lämpligt att leta reda på henne i husförhörslängden. Där hittar man mycket riktigt en Lisbet Olsdotter, f 1766, som gifter sig till Lumsheden 1792 (Svärdsjö AI:11, s 66).

Hon står upptagen som dotter i hushållet, men eftersom hennes patronymikon är Olsdotter och husfadern heter Samuel Andersson, kan den senare inte gärna vara hennes far. Hon har också tre syskon som heter Olsdotter/Olsson, medan den yngsta sonen i hushållet däremot heter Eric Samuelsson.

Den rimliga slutsatsen är att Lisas far är död och att modern, som heter Stina Ersdotter, har gift om sig med Samuel Andersson. Det bekräftas också av att Stina och Samuel uppges ha gift sig 1775. Av föregående husförhörslängd (Svärdsjö AI:8, s 70) och av vigselboken (Svärdsjö EI:1, bild  6 - AD Online) framgår att Stina var änka efter Olof Jansson, som alltså bör ha varit Lisas far.

Hälsningar
Hans Olof


*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-01-25, 09:19
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Hej.
Som ett tillägg till dina funderingar kring en eller flera Österbyn i Svärdsjö, så är det så här, att prästen har delat upp husförhören i en del större byar och skrivit in en del av byn i en bok och en annan del i nästa bok (samma årtal förstås). Det gör det väldigt jobbigt att leta i Svärdsjö, men om man en gång hittat gården, så brukar numret i hfl stämma med de följande eller tidigare också.
Hälsningar
Leif O

2018-01-26, 19:00
Svar #3

Utloggad Linus Ganman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 21:33
    • Visa profil
    • Linus Ganman
Tack för svar! Det var bra att få bekräftelse på att Österbyn i de tre olika längderna är en och samma ort. Men jag var tvungen att leta i alla tre längderna för att få sammanhanget någotsånär klart för mig. Såvitt jag förstår levde ingen av probandens föräldrar när hon 1792 gifte sig i Lumsheden.

Probanden föddes 1766-10-16 som yngsta barn till Olof J(oh)ansson och Lisbet/Elisabet Mattsdotter i Österbyn (Svärdsjö C:3, bild 120, post 98).

Efter hustruns död gifte fadern Olof i Österbyn 1768-10-18 om sig med Stina Ersdotter (Svärdsjö AI:3, bild 236)

Stina Ersdotter föddes 1743 i Östansjö. Probandens far Olof och hon fick ett gemensamt barn, sonen Jan, f. 1769-09-09. (Svärdsjö AI:8, s. 70)

Sedan dog fadern Olof, och probandens styvmoder Stina Ersdotter gifte om sig med Samuel Andersson. (Svärdsjö AI:11, s. 66)

Så långt är allt gott och väl, men sedan sliter jag verkligen med handstilarna. Jag skulle vilja veta när probandens föräldrar Olof J(oh)ansson och Lisbet/Elisabet Mattsdotter dog, men tycker att de böcker där det borde stå är väldigt röriga. (Jag tittar i svartvitt via Svar.)

Probandens farmor har också ett efternamn jag inte klarar av att tyda. (Svärdsjö AI:3, s. 181) Heter hon Margareta Frejsdotter?

2018-02-27, 14:54
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Hennes föräldrar är Olof Jansson 1730-1771 och Lisbet Matsdotter 1729-1767 i Österbyn
Hans föräldrar Hans Ersson 1722-1795 och Lisbet Danielsdotter 1727-1784

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna