ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död genom olyckshändelse  (läst 838 gånger)

2018-01-21, 00:29
läst 838 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Jag har en släkting som hette Axel Birger Andersson som gjorde sin värnplikt i Karlskrona. Under Värnpliktsförhållande i Husförhörsboken (1899-1911) sidan 78  från Tuve i Göteborg står det F211 29/09 och sen står det att han dog 1910-04-13. När jag kollar i dödboken så står det som orsak: "Vulnus Sclopetar Capion (tror jag) Olyckshändelse"
Så jag antar att det har hänt honom något när han gjorde sin värnplikt. Var kan jag hitta mer om detta och kanske få reda på vad som hände Axel Birger?


Mvh Johanna

2018-01-21, 01:06
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10488
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Dödsorsaken är skottsår i huvudet (vulnus sclopetarium capitis). Jag bifogar ett utdrag från en svensk-amerikansk tidning (se nedan). Han bär här patronymikon och kallas följaktligen Axel Birger Hermansson.

Man får som väntat ett flertal träffar i de svenska tidningarna i KB:s tidningsarkiv, men eftersom materialet är yngre än 115 år, kan artiklarna än så länge bara läsas på plats hos KB eller beställas på mikrofilm (SvD-/DN- material är också tillgängligt för prenumeranter). Här ser man ändå ganska mycket av innehållet:
https://tidningar.kb.se/?q=karlskrona%20hermansson&from=1910-04-13&to=1910-04-22

2018-01-21, 19:32
Svar #2

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Tack Åke, vilken intressant läsning.
Spännande att få veta vad som hände med Axel Birger även om det är en olycklig historia.
Jag ska kontakta tidningarna för att se om det kanske finns mer skrivet om händelsen.


Ha en bra dag!


Hälsningar Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna