ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drunknade anor från Lammskär 1751  (läst 1629 gånger)

2018-01-20, 11:38
läst 1629 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Jag har nyligen fått svar på ett MTDNA-test på min farmors moderslinje, som går tillbaka till St Anna skärgård. Jag försöker nu komma så långt tillbaka som möjligt på den moderslinjen för att kunna kartlägga, och informera andra som har samma modersanor som min.

Jag kommer tillbaka till en Karin Månsdotter, som dör med sin make, piga och två av grannens barn när deras båt välter på väg hem från kyrkan till Lamskär (idag Lammskär) 1 advent 1751 (St Anna C:3 sid 426). Det är bedrövande läsning. Samtidigt är prästen noggrann och anger tydligt ålder. Karin ska vara född i början på maj 1702, men det närmaste jag hittar i födelseboken är två Karin Månsdotter döpta efter varandra 26 mars och 6 april 1702. Vid den födda 6 april, står något oläsbart i marginalen och årtalet 1751. Jag misstänker således att det är den rätta. Men det vore fint att få det bekräftat. Om någon rentav vet vad det står i marginalen vore det toppen. Hennes pappa är i så fall Måns i Missjö. Modern anges dock inte, vilket är synd då den här dna-linjen inte går att följa längre tillbaka.

Maken Olof Persson ska vara född i mitten av augusti 1712, och hans vid hans dopnot 17 aug 1712, står står något jag inte kan tolka och årtalet 1751. Hans föräldrar tycker jag mig utläsa Pehr Olofsson och Ingrid Eriksdotter på Aspöja. Det vore toppen om någon har information om dessa släkter. Sönerna till Olof och Karin (Jonas och Måns) bor sedan på Lammskär fram till 1800-talet, och äger varsitt ställe där. Min raka ana, dottern Ingrid Olofsdotter flyttar däremot till Svensmarö, och hennes dotter i sin tur, Kerstin Eriksdotter, får fängelse för lönskaläge och för att ha varit besläktade genom svågerskap vid ett barns tillkomst. Det är många historier i dessa böcker...

Grannbarnen som också dör vid olyckan heter båda Månsson i efternamn, men jag hittar dem inte i födelseboken för St Anna omkring rätt årtal. Jag funderar på om de är släkt med Karin M på något vis. Lammskär är ju inte stort.

Om någon kan hjälpa mig ytterligare en bit tillbaka vore jag mycket tacksam. Kanske kan det ge lite nya ledtrådar för St Annas släkter också, då jag som sagt har ett detaljerat dna-test för den här moderslinjen.

Som extra fråga undrar jag också över kopplingarna inom den här släkten. Den yngste sonen Måns Olofsson på Lammskär (1747-1808) gifter sig med en Anna Olofsdotter (f 1748). Via hennes faddrar ser jag många Clementsson och Månsdotter som verkar gå igen i andra giften i den här familjen. Är alla släkt med varandra?

Vänliga hälsningar
Per Filipsson

2018-01-20, 13:59
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Lammskär i S:t Anna hör till de hemman jag sökt utreda. Olof Persson med hustru Karin
Månsdotter fanns där från giftet 17/4 1734 till 1751, de drunknade bägge 1/12 1751. Per
var från Aspöja, född 14/8 1712 av Per Olofsson, Ingrid Eriksdr.

Karin var från Missjö, född 6/4 1702 av Måns Månson och Kerstin Nilsdr. Hon var
först gift 6/1 1723 med Jon Bengtsson, född 31/3 1701 i Harstena, Gryt. Jon
drunknade 16/2 1733. Bosatta i Missjö, flyttade till Lammskär vid valborg 1726.
De var barnlösa.

Olof och Karin hade sex barn, som alla blev gifta.

Om du ställer specifika frågor kan gag ge mera upplysningar.

2018-01-22, 07:47
Svar #2

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hej Lennart och tack för ditt svar. De uppgifter du har stämmer bra med vad jag tyckt mig hitta.

Jag hittar till Jon Bengtsson från Gräsmarö och Karin Månsdotter från Missjös vigsel 1723, men funderar också på anteckningen om gifta 8 november 1730, en Jöns Bängtsson (den bästa tolkning jag lyckas göra) ifrån Lamskär med Kerstin Månsdotter, Missjö. De har förvillande lika namn. Kan det vara ett andra gifte av Karin? Annars, är det nära släktingar?

En rakare frågor:
Går det att komma längre bakåt på den raka moderslinjen från Karin Månsdotter? Du angav att hennes mamma heter Kerstin Nilsdotter. Jag har inte hunnit kolla upp detta ännu, men just det spåret är särskilt intressant eftersom jag har en DNA-koppling där.
¨
En lite knöligare fråga kanske:
De två sönerna Jonas och Måns som sedan lever vidare på Lammskär är gifta med Anna Olofsdotter och Ingrid Clementsdotter (Jonas senare även med den 44 år yngre Ingjärd Larsdotter de sista åren). Just namnen Clementsson/dotter och Månsson/dotter förekommer som faddrar till varandra m.m. En Waste Clementsson förekommer i många anteckningar.  Den yngre brodern Måns Olofssons fru Anna Olofsdotter har exempelvis tre Clementssöner/döttrar och en Månsdotter som faddrar. Var alla dessa släkt med varann? Hur var i så fall familjebanden mellan dem?

Vem var förresten den Clement som så många verkar vara barn till? Var han välkänd i skärgården?

Tack för din hjälp.
/Pelle Filipsson



2018-01-22, 10:12
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej igen Pelle

Vad gäller vigsel 8/11 1730, så var brudgummen 'Pähr Pährsson' från Lammskär.

Jon Bengtsson gm Karin Månsdr 1723: dessa var från Harstena resp Missjö, bosatta
i Lammskär, men barnlösa.

Karin Månsdr var jag inte så tydlig med, hon var född i Missjö, S:t Anna, 6/4 1702.
Föräldrar Måns Månsson och Kerstin Nilsdr. Fadern Måns var från Harstena i Gryt.

Återkommmer med mer info till kvällen.
/ Lennart

2018-01-22, 21:10
Svar #4

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!

Karin Månsdotters moder var Kerstin Nilsdr (gm Måns Månsson 1696). Denna Kerstin
var född 21/6 1674 i Missjö av Nils Olofsson (c1625-1675) och Elin Svensdr
(c1643-c1709), gifta 16/7 1661. Efter Nils död 1675 gifte Elin om sig 2/7 1676
med Anders Matsson, och bodde kvar i Missjö. Anders dog 1696, Elin trol. 1709.

Elin Svensdotter var ev. född i Finnö i S:t Anna, men jag har ej identifierat
henne. En Sven Bengtsson fanns där från ca 1627, död 28/4 1678, nämndeman, 81 år.
Denne är en kandidat, hustru var Karin Persdr (mantal runt 1660). En son Mats
gift 1661, död 1673. Ej utrett, det fanns två Sven Bengtsson i Finnö denna tid.

Namnet Clement är ej alltför ovanligt här denna tid, rätt spritt i S:t Anna och
även något i Gryt. Och naturligtvis är flera av dem släkt. T.ex är namnet vanligt på
Vrångö, namnen går ju lite i arv. Så det är ju ej konstigt med t.ex. dopvittnen
med Clement i namnet. Någon Clement 'som alla är släkt med' vet jag inte, namnet
förekommer redan under 1500-talet i landskapshandlingarna, t.ex. på Vrångö, som
är rikt på Clement.



2018-01-25, 08:02
Svar #5

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hej Lennart. Jag är som alltid mycket tacksam för detta. Jag har inte hunnit kolla dessa sista personer djupare själv ännu, men det är toppenbra ledning för mig att komma så långt det är möjligt på den här linjen. En möjlighet för att utröna om eventuella föräldrar på Finnö, är om det går att hitta ännu en rak kvinnolinje till samma personer, och göra en triangulering med mtdna-test på dessa. Blir det samma resultat så blir anorna bekräftade.

Tack också för beskrivningen om Clement. Jag antar att det är ett namn som liksom Waste där i trakterna, framstår som ovanligt idag och därför fick mig att tro att alla dessa Clementsson hänger ihop.

/Pelle Filipsson

2018-02-02, 17:08
Svar #6

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Per!

Här lite mer info kring främst Maria Åkesdotter i Lammskär, S:t Anna.

Kopplingen till Missjö / Lammskär är ju intressant. Där dog Ingel Åkesdotter, begravd 31 maj 1669, Jon Clementdotters svärmor. Hon var moder till Jons hustru Maria Åkesdotter. En bror Lars Åkesson dog 1677 i Lammskär, begravd 21 jan 1677. Maria var gift med Jon (änkling efter Malin Sunesdr) 8 nov 1663. Hon dog 1693 i Lammskär.

I Missjö fanns Ingel Åkesdr som gift med Olof Andersson, ca 1648. Olofs söner Nils och Anders kallar henne styvmoder.

Sven Åkesson i Gränsö [Norra, i Jonsberg] stämdes 1669 Lars Olofsson i Uvmarö [S:t Anna] ang. beskyllning om stöld av ett par skötar. Sven nekade, Nils och Anders Olofssöner i Missjö vittnade att deras styvmoder [Ingel Åkesdr] givit Lars skötarna, han hade gjort likkista åt Sven Åkessons fader. Tinget hölls en knapp månad efter Ingels död i Lammskär.

Denne Sven i Gränsö var son till Åke Persson i Norra Gränsö i Jonsberg. I en notis 1666 nämns Åkes barn med två hustrur (ej namngivna), i den yngre kullen fanns Olof, Sven, Lars och Maria (Östkinds häradsrätt 1666).

Lars Åkesson dömdes 1666 och 1668 för lägersmål, han var då i Arkö (Östkind sommarting).  År 1669 var Lars i Lammskär, med i plundring av förlist skepp (Östkind hr sommar 1669). Sen trol. i Lammskär runt 1670, sen i Vänsö. Gift 24 nov 1672 med Karin Olofsdr från Gallnäs i Skällvik, hustrun dog 5 sep 1675, där han Lars tycks ha köpt en andel. Lars Åkesson dog  21 jan 1677 hos sin svärbroder Jon Clementsson i Lammskär.

Detta bara en kort sammanfattning, kanske kan det ge någon koppling till dina anor.
/ Lennart


2018-02-25, 10:31
Svar #7

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hej och tack för denna kompletterande information. Jag sparar detta i anteckningarna, och kollar vidare när jag fortsätter leta. Dina svar har givit mycket bra ledning.

/Pelle Filipsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna