ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Clementeoff/Leyonarm (Leyonaren), Haparanda  (läst 1684 gånger)

2003-04-25, 13:51
läst 1684 gånger

Ole-Johan Valle

Johanne Sophie Leyonarm (også skrevet Leyonaren) giftet seg første gang i Hammerfest 5/11-1847 med Nicolai Henrik Berger som var født i Rendsburg ca. 1808 - sønn av avdøde Frants Ditlev Berger. Nicolai Henrik Berger døde i Hammerfest 4/9-1853, og hans enke giftet seg i Hammerfest 5/1-1854 med skipper Ingebricht Knudsen. Ved begge vielsene opplyste Johanne Sophie at hun var datter av Løitnant Clementsjof. Hvilken slektsbakgrunn hadde Johanne Sophies mor, og hvem var hun? Dersom Johanne Sophie var født utenfor ekteskap, vil hennes fars navn da være ført inn i kirkeboken ved hennes dåp? Med hilsen og på forhånd takk for svar. Ole-Johan Valle

2003-04-25, 21:21
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Namnet Lejonarm förekomer i Nedertorneå. Jämför Familysearch och Disbyt.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-04-25, 22:16
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

En sökning på 'HisKi' () visar att det i Nedertorneå (Alatornio) finns en löjtnant herr Magnus Fredrik Clementjoff med hustru  Sophia Johanna Sandberg (36 år) som där har en dotter Sophia, född 30/8 1811. Det verkar ju vara rätt man åtminstone..!
Namnet Magnus Fredric Clementioff (med lite olika stavningar) förekommer även i Rovaniemi församling från 1767 till 1804 på en man som står som 'välborne herr' och är fänrik (Fendr.) och har flera barn med två olika hustrur mellan dessa år. Det är väl inte otroligt att det rör sig om samme man som då på äldre dagar blivit löjtnant och hamnat i Nedertorneå..
Det finns även en annan Clementioff (Clementeoff) som har ett barn i Rovaniemi 1803 (Grest Wasilii Clementeoff med hustru Isabella Jarobina) vars namn får mig att tro att detta har något med Ryssland att göra..!? Men om detta gäller även Magnus Fredric vet jag förstås inte.
 
Såg nu att om du söker på 'clementioff' på www.familysearch.org så hittar du födelsenotisen för denne Magnus Fredric (1773) samt även dennes fader med samma namn, född 1736..
Att far och son har samma namn förklarar varför det var så många fruar och barn till Magnus Fredric i HisKi; de äldre är faderns med hans hustru Maria Christina Henricia, och de senare sonens med hustrun Florentina Bosin.
 
Mer från HisKi:
Fändr: vid kongl: Österb: Regem: Magn: Fredr: Clementioff (vigd med) Demois: Sophia Johanna Sandberg  (från) Öf: Torneå  Vigda 7/10 1806 i Nedertorneå.
 
Namnet Clementioff finns på flera håll i Finland och verkar vara en utpräglad militär/officerssläkt..
 
En mycket trolig fader till 'Magnus Fredric den äldre' är välborne fältväbeln i Rovaniemi, herr Magnus Gustaf Clementioff som avled 18/7 1764 genom skott i högra kindbon(?) [kinden/kindbenet förmodar jag] vid 74 års ålder, född ca 1690 alltså. (HisKi)
 
En normerad stavning av detta namn lär vara Klementieff.
Mvh/Peter

2003-04-25, 23:17
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Kanske dumt att inte titta i Gustaf Elgenstiernas 'Svenska adelns ättartavlor' förrän nu :-)
Adliga ätten Clementeoff, nr 1956 finns ju med där; på sidorna 18-20 i band II redovisas det jag nämnt ovan lite utförligare kan man lugnt säga. Ursprungligen en rysk bojarätt från Ingermanland.
Detta borde kanske nu ligga under Introducerad adel - men någon uppgift om ev. utomäktenskapliga barn till löjtnanten Magnus Fredrik finns ju inte med, så det återstår väl att försöka se om detta stämmer först över huvud taget.. :-)

2003-04-27, 13:29
Svar #4

torsten sellin

Av Torsten Sellin, Stockholm.
Jag tillhör släkten Clementeoff och har forskat mycket i den. En hel del finns i Elgenstiernas svenska adelns ättratavlor liksom i carpelans ättartavlor.
släkten dog ut på svärdssidan 1889 och den siste gustaf fredrik clementeoff 1800-1889 efterlämnade 5 döttrar. Jag är ättling till nummer 2 av dessa, jacobina. För att namnet skall leva vidare, vilket min far önskade, så bär jag själv och mina söner namnet clementeoff som mellannamn, I mitt fall: erik torsten lennart clementeoff sellin. mina söner tyckte att det kunde vara tungt ibland att alla frågade vad sa du?
Om någon skall kunna avar far till den nämnda flickan, vilkens födelseår jag inte känner så kan det vara någon av följande:
 
fadern magnus fredrik clementeoff 1773-1815, ägare till björkfors bruk norr om kalix.
 
sonen gustaf wasilius, löjtnant vid kajane bataljon. en av hjältarna i finska kriget 1808-1809. tapperhetsmedalj i guld. 1810 överförd till svenska arm?n och befordrad till kapten. dog som major och chef för torneå kompani. han är min farmors morfars far.
 
sonen henrik volmar, löjtnant, 1771-1843, gift men inga barn. deltog i finska kriget. därefter kapten i rysk tjänst.
 
sonen magnus fredrik löjtnant 1773-1837. gift 2 gånger. ättlingar finns utforskade. ägde och bebodde björkfors bruk. även denne deltog i finska kriget.
 
någon av dessa kan vara den far, som söks. om jag bara får reda på den förmodade dotterns födelseår kanske jag kan finna vilken av bröderna som kan vara far.

2004-05-13, 09:45
Svar #5

Lottie Rasmusson

Hej Torsten!
Är det månne denna Jakobina som är din?
 
Lennart Hollström, f 1830 i Sunderbyn, son till Andre lantmätaren Erik Hollström och bror till Karl Gustaf Tycho Hollström. Examen 1862. Vice kommissionslantmätare 1870. Vid avvittringen 1871-78. Död 1878. Bodde i Sunderbyn (BD).
Gift 1866 med Jakobina Fredrika Clementeoff, f 1835, d 1907, dotter till postmästaren i Piteå, kapten Fredrik Clementeoff och Helena Katarina Dahl. (790) funnet på denna webbadress http://w1.920.telia.com/~u92015763/mus9.htm
 
Hälsningar från
Lottie

2004-05-13, 10:12
Svar #6

Lottie Rasmusson

Hej igen!
På denna webbadress finner du Mo fs i Ångermanland samt som nr 7 Johan Olof Sellin, gift med Helena Karolina Hollström.
http://www.solace.mh.se/~blasta/herdamin/mo.pdf
 
MVH
Lottie

2008-05-31, 07:11
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Torsten Sellin! Upplysningsvis kan nämnas att den clementeoffska familjegraven finns kvar på Kalix gamla kyrkogård. För drygt 20 år sedan flyttade dock kyrkogårdsnämnden på gravvården, dvs ställde den närmare muren, för att bereda rum för kyrkoherde Johan (Johannes) Norgrens gravsten. Åtgärden föranledde protester från ättlingar boende på orten.
GS
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 31 maj, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 31 maj, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna