ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad menar prästen? Ska jag tolka detta som "fader okänd"?  (läst 1151 gånger)

2018-01-17, 21:29
läst 1151 gånger

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Hej, detta är väl närmast en tolknings- eller värderingsfråga: i Veckholm (C) C:4 (1770-1861) Bild 370 / sid 34 (AID: v126997a.b370.s34) finns min ana Carl Ekholm's födelsenotis från 1814-12-14 (#19 längst ner till vänster på uppslaget).

Där står (det är inte svårt att läsa ...):
Citera
Cuirassieren No 53 Johan Ekholm, NB i Brabant sistl. Mars Månad, -- och Hustru Stina Abrahams Dotter, vid Sollberg. Kyrktag. d. 19. Febr.

Det ser ju ut som den som skrivit vill insinuera att Johan Ekholm inte egentligen är Carls far -- men ingenstans i hfl finns någon indikation på att han gått vidare med tanken ...

Det verkar som regementet verkligen var i Brabant i mars 1814 (s. 97 i "ANTECKNINGAR RÖRANDE SVENSKA REGEMENTERNAS HISTORIA AF J. MANKELL", som finns hos Projekt Runeberg), faktiskt i Tyskland och (nuv.) Belgien från juni 1813 till juni 1814. Betyder ju inte nödvändigtvis att Johan var med hela tiden, men iallafall ...

Så min fråga blir ju som rubriken säger: borde jag bortse från födelsenotisen och behandla Carl som "oäkta"? Finns det möjligtvis någon annan källa jag borde kolla?

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2018-01-18, 01:32
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4527
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:31
    • Visa profil
Prästen hade uppenbarligen en misstanke, men maken erkände tydligen barnet vilket inte var första gången i så fall. Jag vet ett fall med en man med två barn med olika mödrar som deras makar officiellt var far till. Förr påstods ofta att 10% hade fel far, men jag tror att DND-tester visat på att det snarare är 1%.

2018-01-18, 21:24
Svar #2

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Tack, men jag var nog mest ute efter om det eventuellt finns någon annan källa där prästen kan ha tecknat ner sina misstankar -- speciellt om han faktiskt namngivit någon ... Hade prästen någon juridiskt ansvar i sådana här frågor?

Finns det möjligen någon annanstans där Johans erkännande av faderskapet kan vara nertecknat, det skulle ju också vara intressant!

Det förefaller som Carl är helt och hållet accepterad som son, inga ytterligare kommentarer, inga anteckningar om att Johan erkänt honom som son. Carl är den som uppger boet efter föräldrarna 1857, när dom dör med mindre än 2 månaders intervall (Trögds häradsrätt (C) F:23 (1856-1858) Bild 6600 / sid 15 (AID: v149405.b6600.s15); för övrigt har bouppteckningsmannen lyckats förväxla Johans döda hustrus namn med Carls hustru, så hon måste ha varit med till Veckholm).

Eller så har prästen fel: kanske har Johan varit hemma på permis vid tiden, eller nära i tiden. Sonen kan ju varit tidigt född, eller sent. Är det troligt att en präst i början av 1800-talet skulle se skillnad på ett par, tre veckor i det här sammanhanget? Och en eventuell permis borde ju kunna kollas?

Carl har både bröder och söner, så Y-DNA borde vara en möjlighet. Jag har inte kommit så långt att jag vet att det finns manliga ättlingar hela vägen till nu ... Carl är min mormors farmors morfar, så inte mitt Y-DNA ...

Ledsen om det verkar rörigt: det vore så mycket enklare om man kunde resa i tiden!

Mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna