Tack, men jag var nog mest ute efter om det eventuellt finns någon annan källa där prästen kan ha tecknat ner sina misstankar -- speciellt om han faktiskt namngivit någon ... Hade prästen någon juridiskt ansvar i sådana här frågor?
Finns det möjligen någon annanstans där Johans erkännande av faderskapet kan vara nertecknat, det skulle ju också vara intressant!
Det förefaller som Carl är helt och hållet accepterad som son, inga ytterligare kommentarer, inga anteckningar om att Johan erkänt honom som son. Carl är den som uppger boet efter föräldrarna 1857, när dom dör med mindre än 2 månaders intervall (Trögds häradsrätt (C) F:23 (1856-1858) Bild 6600 / sid 15 (AID: v149405.b6600.s15); för övrigt har bouppteckningsmannen lyckats förväxla Johans döda hustrus namn med Carls hustru, så hon måste ha varit med till Veckholm).
Eller så har prästen fel: kanske har Johan varit hemma på permis vid tiden, eller nära i tiden. Sonen kan ju varit tidigt född, eller sent. Är det troligt att en präst i början av 1800-talet skulle se skillnad på ett par, tre veckor i det här sammanhanget? Och en eventuell permis borde ju kunna kollas?
Carl har både bröder och söner, så Y-DNA borde vara en möjlighet. Jag har inte kommit så långt att jag vet att det finns manliga ättlingar hela vägen till nu ... Carl är min mormors farmors morfar, så inte mitt Y-DNA ...
Ledsen om det verkar rörigt: det vore så mycket enklare om man kunde resa i tiden!
Mvh /staffan