ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ortsangivelser  (läst 1379 gånger)

2018-01-17, 13:44
läst 1379 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar om det finns någon rekommendation om hur man registrerar orter?

T ex byar. Skriver ni byns namn, sen socken och sen ev kommun och landskap/län eller utelämnar ni kommunen? I andra släktutredningar på nätet har jag sett att kommunen också ofta skrivs ut.
Själv är jag född i en by som råkar ligga i en socken med samma namn. Jag har då inte skrivet byns namn två gånger. Och kommunen den ligger i idag är inte samma som när jag föddes på grund av sammanslagning. Dessutom är kommunen för mig ointressant då huvudorterna ligger relativt långt bort och djupare samhörighetskänsla med dessa saknas. I andra fall kan det ju vara så att byn /orten är sammanvuxen med eller ligger väldigt nära  kommunorten och då kanske det är annorlunda.

Samtidigt finns det ju så många små socknar att det kanske blir mer informativt  om kommunen skrivs ut också?

För mig som inte är värmlänning men som har många rötter där så blir det lättare att placera om t ex Arvika skrivs ut också och inte bara Glava. Samtidigt så vet jag inte hur mycket Arvikabo man känner sig om man bor i Glava då trakten är okänd för mig

Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör, samt om det finns "regler" för detta?

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-01-17, 15:34
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Kommun tjänar inte mycket till att skriva - det är ett löst begrepp som ändrar gränser med några decenniers mellanrum. Socknar är bättre, eftersom vi släktforskare har envisats med att ha dem kvar när förslag om ändringar kommer. Det är också socknen människor känner mest samhörighet med enligt min erfarenhet. Län har varit bra, men nu försvinner dessa också. Landskap är ett gammalt begrepp, som verkar stå sig.

Mvh
Kenneth L.

2018-01-18, 09:09
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Jag tycker det är riktigast att skriva vad som gällde vid tillfället för din anteckning. Alltså i "äldre tid" by - socken - län (länsbokstav), inget annat. Om det sedan ändras, så ser man ju på årtalet för händelsen du har verifierat, födelse, vigsel, flyttning, död, eller vad det nu är, när den inträffade och hur de geografisk-politiska förhållandena var då.
Hälsningar
Leif O

2018-01-18, 21:51
Svar #3

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Ok, då är det ungefär som jag gjort hittills, by-socken-landskap  :)
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna