ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl August Krooks ursprung  (läst 1304 gånger)

2008-11-17, 22:48
läst 1304 gånger

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
IFÄLLAN | Fattigdom inget nytt... ett medfaret medelålderspar med två ryggsäckar till en fryntlig äldre herre med en stor kasse till en tystlåten kasslös ung kvinna med rastlösa fötter. ...
www.hbl.fi/text/helsingfors/2008/10/19/d19165.php - Liknande sidor
Ellinor's world: Gällstad och dess dagarHelt kasslös går jag dock sällan hem. Inte heller denna lördagen. Något som jag var på jakt efter var ett par lite finare gympadojor/promenadskor. ...
ellinorsworld.blogspot.com/2008/08/gllstad-och-dess-dagar.html - 70k - Cachad - Liknande sidor
Ellinor's world: TypsiktHelt kasslös kom jag dock inte hem från Jönköping. Förrutom bord och gardiner, var jag inte på  
 
Kasslös= utfattig ? saknar medel?
 
(Meddelandet ändrat av bege den 17 november, 2008)

2008-11-17, 22:49
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tycker nog också att det slutar på g men passlös stämmer in i sammanhanget även om jag inte riktigt får ordet till det.
 
Helene

2008-11-17, 23:17
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Att folk den här tiden inte får flytta in i socknen, det är när man är rädd för att få betala fattighjälp till obemedlade. Då skickar man hem dem till den socken där de är skrivna.
Troligen var Emmot arbetslös vid detta tillfälle och ansågs utgöra en sån risk att socknen skulle få lägga ut pengar på honom. Därför skulle han ut därifrån.
 
De exempel som jag angav ovan är från en sökning på kasslös på Google och de tre exemplen som fanns tyder på att man kan översätta ordet kasslös med utan medel eller lottlös.
 
Synpunkter?
 
(Meddelandet ändrat av bege den 17 november, 2008)

2008-11-17, 23:23
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Då förstår jag. Han är inte stadd vid kassa. Men brukar man inte skriva cassa med c vid den här tiden?

2008-11-18, 08:27
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Man stavade lite hur som helst den tiden, tror jag.

2008-11-18, 17:51
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ordet cassa behöll nog sitt c ganska länge, men här kan den som skriver vara influerad av den militära termen kassera, som började stavas med k tidigare på 1800-talet. En stavning med k i kasslös är dessutom mer motiverad då det här gäller en sammansättning med en s a s helsvensk efterled.

2008-11-18, 18:19
Svar #6

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det är alltså på utflyttningsattesternas baksida som kronolänsmannen Krook uppmanar paret, för Emmot hade sin sambo Anna Greta Stråke med sig plus barn, att ge sig iväg från socknen.
På Anna Gretas attest skriver han:
Å andra sidan nämnde Stråke förstendigas att begifva sig (till) Nederkalix om undvikas vill, att blifva dit förd. ( Men de begav sig in i Finland i stället)

 
Observera Krooks s i slutet av ord, bl a Niemis, där s ser ut som g.
Man ser ju också att det k som avslutar namnet Krook är exakt samma som k i kasslös, i synnerhet på den övre bilden.
 
(Meddelandet ändrat av bege den 18 november, 2008)

2008-11-19, 18:11
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Mer om Thomas Emmoth finns i Bengt-Görans intressanta artikel i Kalix forskarnytt 2008, nr 4, som kom med posten i dag. Bl a finns ett foto av Emmoths boplats i Gammelgården, den s k Engelskbacken.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 19 november, 2008)

2008-11-19, 22:53
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Inom familjen Knut Krook fanns en föreställning om ett dunkelt förnämt ursprung i Finland. Det talades t o m om finsk knapadel. I min oskuld trodde jag att det var Sursill-anknytningen via anmodern Castrén som tog sig sådana uttryck. Men nu har jag börjat misstänka att det var bröderna i Kuopio som åsyftades. Bara det skulle gå att hitta en ledtråd till vem av de två som är barnafadern! En var i alla fall gift med en adelsdam, fast det har ju knappast någon relevans här.

2012-09-07, 09:38
Svar #9

Utloggad Gudrun Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2016-02-27, 09:43
    • Visa profil
Sent inkommande kommentar: När det gäller vem som kan vara  
far till Maria Charlottas barn i Kuopio och de misstankar som riktas mot  
bröderna Krook vill jag berätta att jag i Posttidningar den 21 september 1793  
funnit följande notis:
Stockholm, den 21 Sept. [...] Den 5 sistl. Sept. har Lagmannen uti Norra Finne  
Lagsagan i Österbotten G. Idman erhållit Nådigt Afsked: Och efter honom är  
Lands-Secreteraren uti Cuopio Län Lagmannen M. Krook til berörde Lagmans-Embete  
förordnad, samt Vice Häradshöfdingen Per Gustaf Riss till Lands-Secreterare uti  
sistnämnde Län befordrad.
Norrfinne ska vid denna tid ha omfattat Åbo och Björneborg, och lagmannen  
flyttade rimligtvis dit med sin hustru. Han var således inte närvarande i  
Kuopio när Maria Charlottas barn föddes. Ansvaret vilar tungt på Christopher

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna