ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resele A1:4 1826-1835 sida 147  (läst 1424 gånger)

2018-01-09, 11:51
läst 1424 gånger

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vad det står om pigan Greta Andersdotter.
Jag försöker hitta möjlig fader till hennes oäkta son Anders Peter som föds 1830.
Anteckningen gäller 1829 men vad står det?

2018-01-09, 15:29
Svar #1

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Texten ovan står under rubriken anmärkningar för seder mm.
Kan det möjligtvis stå Sorte som sista ord?
I byn Sorte finns en med efternamnet Sortelius, kan detta vara det längre ordet?
Tacksam för all hjälp då jag är dålig på att tyda gammal skrift!

2018-01-09, 17:33
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Nog tycker jag det står "hos Sortelius i Sorte 1829".

2018-01-09, 21:29
Svar #3

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Tack Kristina.

Jag ser nu också att det troligtvis är det som står där!
Kan hon ha varit och arbetat där under kort tid och därför inte blivit inskriven där i husförhörslängden ?
Kan man på något vis se när husförhöret har varit under året? Kan hon ha varit kvar i Sorte även i början på året 1830 då hon blev gravid med sin oäkta son?

2018-01-10, 11:00
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ja, troligen har hon arbetat i Sorte en period. Ser inga noteringar om datum för husförhör.

2018-01-10, 11:12
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Min uppfattning är att hon har noteringar i hfl både 1830 och 1831 och att hon därefter ska återfinnas på s 23. Där är hon endast noterad 1832 varefter hon skall ha flyttat tillbaka till Liden. På s 25, där Sortelius i Sorte finns är hon inte alls noterad.
Fyra gånger per år var det "obligatorisk " nattvardsgång, (storböndagar). 1830 var det tydligen  7/3, 16/5, 27/6, 3/10. Men Greta hade inte alls några noteringar. Möjligen hade hon bevistat nattvard hemma i Liden som hon kunde hänvisa till. Annars var man utesluten från församlingen i samband med en graviditet utanför äktenskapet tills hon hade skriftat sig. Hon har notering 26/6 1831 och bör då åter fått tillstånd att ta nattvard.
Jag antar att du är ute efter var hon fanns när barnet blev till, i början på januari, för att se vem som eventuellt kunde vara barnets far. Det som ställer till det är att prästen i Resele under denna tid valt att redovisa drängar och pigor särskilt för att slippa skriva om deras namn, födelsedata och flyttningar varje år. Visst kan hon ha funnits kvar i Sorte även under 1830 och kanske ännu längre. Sonen heter Anders Petter. Namnet Anders kan han ha fått efter sin morfar, och om namnet Petter eller Per inte förekommer i Gretas släkt är det rimligt att anta att fadern heter Per, vilket antagligen ger en lång rad möjligheter bara i Resele. Vilket efternamn använde Anders Petter när han blev vuxen?

2018-01-10, 12:12
Svar #6

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Tack även till dig Per för värdefulla uppgifter.
Ja jag försöker mycket riktigt hitta var Greta var när hon blev gravid.
Anders Petter hette Mattson som vuxen. Bodde då med sin familj i Gårelehöjden.
Lite långsökt men jag har hittat en dräng inom Resele som hette Matts Matsson född 3/9 1799, dräng i Hällås.

Vid graviditet utanför äktenskapet har jag förstått att kvinnan kunde stå med i vad som tydligen heter absolutionsregister. Är detta något man kan hitta någonstans?
Blev alla kvinnor stämda?
Ska de då finnas med i domböcker?
Jag tar tacksamt emot alla tips på hur jag kan söka vidare.
Ja, jag har många frågor kring detta då jag inte förut har försökt hitta en okänd fader.


2018-01-11, 04:25
Svar #7

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Kan hon ha arbetat i Mo 1830? Barnet anges fött i Mo och alla dopvittnen är från Mo.

2018-01-11, 07:38
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Mo? Mycket troligt med tanke på att hon finns där 1832-34.
Jag är tveksam till att det någonsin funnits ett absolutionsregister. Det kan hända att ett sådant fanns i stora församlingar där prästen behövde ett sådant. Men i Resele torde var det nog lätt för prästen att veta vilka som fällts för olika "synder" och som behövde absolution innan de åter hade tillgång till nattvarden. Jag har aldrig sett ett sådant register.
Jag tror inte att alla kvinnor blev stämda. Det fanns ingen anledning efter barnamordsplakatets införande som förbjöd efterforskningar av vem som var far till oäkta barn. Däremot kunde en mor till ett sådant barn stämma fadern för att han skulle betala barnets underhåll. I domböckerna hittar man alla sådana fall där inte fadern godvilligt betalade.

2018-01-12, 09:13
Svar #9

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Jag har utgått från att modern arbetade i Mo eftersom Anders Petter föddes där.
Eftersom Anders Petter får efternamnet Matsson och förnamnet Mats inte verkar finnas i mammans familj har jag gissat att den biologiske fadern hette Mats i förnamn.
Det är ju svårt när pigorna och drängarna inte finns antecknade i alla familjer som de arbetade i. Svårt att följa hur de flyttar runt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna