ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Knoll, Jan Welin och Kajsa Jansdotters son Jans födelse  (läst 1661 gånger)

2018-01-07, 18:12
läst 1661 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Sergeanten Jan och Kajsa fick tre barn med långa mellanrum innan de så småningom gifte sig. Kajsa var hushållerska hos Jan.

Jan f 4/11-1796 Gillberga enligt husförhör
Kristiana f 3/10-1801 Glava
Maria Eleonora f 10/11-1811 Glava

Undrar om någon vet om Jans födelsedatum och ort är riktiga? Eller var han är född?
Kan inte hitta Jan född varken i Glava eller Gillberga födelseböcker och det konstiga är att jag har för mig att jag hittat födelsen tidigare. Såvida jag inte minns fel...

Här överst finns de i en husförhörslängd i Östra Knoll:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037332_00099


Och här finns de i husfören 1796-1801 i Gillberga innan flytt, Kajsa står då långt ner som piga. Man ser att hon tagit nattvarden 1796, 1798 och 1800. Men varför finns sonen Jan inte med!? Var kan han vara? Kan hon ha bott på annat ställe också med tanke på att nattvard bara noterat vartannat år? Sonen finns iaf inte hos Kajsas mor Mariana Emsell som bor i Källås i perioden.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037289_00113

Eller kan det rentutav vara så att Jan inte är Kajsas son utan att Jan fått den med annan och sen tar hand om sonen? Eller är det för långsökt?

Hoppas någon kan bringa klarhet i detta  :)

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-01-12, 11:49
Svar #1

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej igen!


Blir egentligen inte klok pa denna. Varfor ar sonen Jan inte med i husforhoren 1796-1801? Visst borde val prasten ha hunnit skriva in honom till 1801 om han ar fodd i nov 1796!? Jag har forresten gatt igenom hela denna husforhorsboken men nan Jan f96  hittade jag inte.


Jag skrev i inledningen av forra inlagget att paret fick tre barn, men egentligen sa ar ju det inte 100% sakert iom att fodelsen for Jan inte hittas. Eller borde prasten ha skrivit vems oakta son det ar om det inte ar badas?


Mvh,
Jorgen
Mvh,
Jörgen

2018-01-15, 00:19
Svar #2

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Jörgen,
Ser att jag har Johan Welin (f.18/8 1769) och hans fru Kajsa Jansdotter i datorn. Men jag har (hittills) bara skrivit in dottern Kristina (f.3/10 1801) som deras gemensamma barn (hon är också skriven som "oä" i födelseboken då föräldrarna inte är gifta, men Johan Welin är angiven som fader).

Jag vet inte vilken husförhörslängd i Gillberga du hänvisar till (använder ArkivDigital), men i Glava AI:3 (1796-1803), sid.100 Östra Knoll så ses både öä sonen Jan, f.1796 och dottern Kerstin (som hon skrivs här), f.1801.

Det är inte ovanligt att någon saknas i födelseboken, har många exempel på detta i Glava, och de personerna får ibland lite olika födelseår i husförhörslängderna. Eftersom sonen Jan skrivs "oä" i husförhörslängderna har jag inte antecknat honom som deras gemensamma barn. Som du säger kan han ju vara Johans son med en annan kvinna innan han träffade Kajsa Jansdotter.

Hälsningar, Gunnar

2018-01-16, 00:48
Svar #3

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej Gunnar!


Ja denna konstellation är minst sagt lite märklig, t ex att de inte gifter sig förrän 1816. Det kan inte ha varit väldigt vanligt att man var sambos då? Vad kan ha varit orsaken? Johan var sergeant så förmodligen var han ju ute i fält i perioder men ändå. Det som är så konstigt är att denna son Jan/Johan som alltid står som född 1796 i Gillberga varken fanns med i husfören 1796-1801 för Gillberga, sid 99  Skog, eller i födelseboken. Det skulle kunna vara så att han bara är Johans/Jans son men hur vanligt var det att fadern tog hand om ett "oäkta" barn? Inget jag sett tidigare, men man vet ju aldrig...Sen vad jag sett i andra husförhör när det gäller oäkta så brukade prästen skriva vem av personerna som barnet tillhörde, dvs hans eller hennes oäkta son , när barnet inte var deras gemensamma, men det kan man ju heller inte ta för givet gällde denna prästen. Så summa summarum:


I husförhören 1796-1801 i Skog, Gillberga finns sergeanten Johan Welin med bl a sin mor och flera av sina syskon och flera tjänstefolk, varav en är pigan Kajsa Jansdotter.


I husförhören 1796-1803, Östra Knoll, Glava finns sergeanten Johan Welin och legopigan Kajsa Jansdotter plus oäkta sonen Jan plus dottern Kerstin (felskrivning, hon hette Kristiana).


I husfören för Ö Knoll 1802-06 är det samma, dvs Jan står som oäkta men inte Kristiana (namnet korrigerat då).
I nästa husförhör 1807-11 är det samma igen, Jan skrivs som oäkta men inte Kristiana.
Sen i husförhören 1810-15 så har ett barn tillkommit, Maria Eleonora. Då står alla tre barnen, Jan, Kristiana och den sistfödda som oäkta. I födelseboken för Maria Eleonora så står inte faderns namn utskrivet, men med tanke på att Johan Welins mor dog samma år och att denna dotter döptes efter henne så håller jag det för troligt att det är Johan Welin som är far, eller är det för lite bevis?
I husfören för 1815-1820 sen, Johan och Kajsa gifte sig 1816, så står ingen av döttrarna som oäkta och sonen har då flyttat hemifrån.


Så detta par, Johan och Kajsa får alltså tre barn (om nu de är gemensamma föräldrar till alla tre?) med långa mellanrum, 1796, 1801 och 1811 och gifter sig inte förrän 1816.
Alla tre barnen kommer iaf att heta Welin sen så antingen är det Johans barn alla tre, eller så har han adopterat (inte så vanligt på den tiden) eller så har bara barnen valt att heta så, då kunde man ju kalla sig vad man ville.


Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-01-17, 22:23
Svar #4

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej igen Jörgen,
Jag har nu lagt till Maria Eleonora som dotter till Johan Welin och Kajsa (hade henne redan i datorn, men utan far). Som du påpekar står ju inte döttrarna längre som "oä" efter att föräldrarna gift sig. Skulle vilja lägga till även Jan som deras son, men behöver något mer att gå på. Visst kan man undra varför inte Johan och Kajsa gifte sig tidigare, sonen(?) Jan gifte sig ju ett år tidigare än sin (troliga) far.

Sonen Jan (Johan) uppges ju i husförhörslängder fram till 1850 vara född i Gillberga, men från 1850 och i fortsättningen anges han född i Glava. (Glava AI:14, sid.336). Om detta stämmer och han är född efter föräldrarnas flytt till Glava så förklarar det ju varför han saknas i Gillberga husförhör. Födelseorten Glava skrivs sedan också i husförhören efter flytten till Rackeby 1859 och där han dog 9/3 1881.

Det tycks inte finnas bouppteckningar efter varken Johan Welin eller hustrun Kajsa.

Hälsningar, Gunnar

2018-01-18, 12:34
Svar #5

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej igen!

Nej, tyvärr hittade inte jag heller något testamente  :(
Undrar om de kan tänkas finnas dömda i domboken eftersom de fick barn utan att vara gifta? Jag har aldrig tidigare letat efter mål i domböckerna men det kanske kan vara värt det. Eller är perioden för sen för att de ska ha betalat böter? Den som är min ana av syskonen är Maria Eleonora så hon är egentligen den viktigaste att jag får bekräftat att Johan är fadern. Är det faktum att hon döptes efter Johans mor och att "oä" försvann efter vigseln och att hon fick namnet Welin nog med bevis?

Ang uppgift om födelsesocknen, ja jag såg också att den förändrades till Glava med tiden, men tänkte att det kanske bara blivit fel. Med tanke på att i första husförhören i Glava så stod det Gillberga så borde väl den prästen minnas om han döpt Jan I Glava nåt år tidigare? Förutsatt att det var samma präst i perioden. Tänkte också att i första husförsboken i Glava finns ingen nattvard noterad så de kanske kom dit i slutet av perioden? I Gillberga finns nattvard noterad för Kajsa 1796, 1798 och 1800 och för Johan 1798. Det skulle också kunna vara så att de nattvarden skett när de varit på besök ifall de vistades utanför Gillberga men inte officillt flyttat då de inte är överstrukna. Isåfall skulle de ha kunnat bott nånstans en period mellan Gillberga och Glava och att Jan föddes där. Har tittat i födelseböckerna runt omkring, ca 20 hittills, men inte hittat födseln. Johan var ju sergeant, är det nån/några socknar som är mer logisk att han kan ha varit i med tanke på det?

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-01-18, 18:20
Svar #6

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej,
Visst skulle man kunna hitta något i domböckerna, men det låter som ett stort projekt :-)    Känner mig rätt säker på att Maria Eleonora är deras gemensamma dotter. Jag skickar gärna en översikt över de ättlingar jag har i datorn till henne och hennes make Olof Andersson om jag får din mail-adress.

Hälsningar, Gunnar

2018-01-18, 20:59
Svar #7

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil

Hej Gunnar!


Jag ser gärna din översikt, min mejladress är jing14 at comhem.se


Jag pratade idag med en riktigt duktig i ämnet och visade honom bl a husföret i Glava, det första i Glava som Johan och Kajsa finns i, Glava AI:3 s. 100 :
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037329_00114
Han menade att sonen Jan inte skulle stå direkt under Kajsa om det inte var hennes son. Dessutom, vilket jag också tänkt på, så finns det ett streck före d(otter) Kerstin under det oä som står före s(onen) Jan raden ovanför vilket skulle kunna betyda likhetstecken eller nedflyttningstecken, dvs att även Kerstin står som oäkta. Men som sagt, det är bara en hypotes, man vet ju inte hur den prästen tänkte.


Jag ska faktiskt vid tillfälle kolla lite ifall det finns nån dom för "lönskaläge" för Jan och Maria Eleonora. Vissa anor tar mer tid än andra men det är ju de som blir "roligast" sen när man lyckas "lösa"  :)


Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-04-27, 20:40
Svar #8

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Ville bara berätta att jag sökt i domböckerna efter någon dom men ej lyckats hitta någon för något av barnen.

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna