ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söpple, Hans Jakobsson + Karin Nilsdotter och Britta Andersson 1700-talet  (läst 2129 gånger)

2018-01-07, 16:20
läst 2129 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Hans föddes i By, Glava 13/9-1729, föräldrar Jakob Jansson och Kerstin Olofsdotter som flyttade till Söpple ca 1740.

Hans gifte sig 28/12-1753 med Karin Nilsdotter, då boende i Söpple liksom Hans. Jag undrar var Karin är född och vilka hennes föräldrar är? Kan det möjligen vara Nils Jonsson och Elin Jonasdotter eller är det fel?
(Äktenskapet blev kortvarigt och Hans gifte senare om sig med Britta Andersdotter)

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-01-21, 08:38
Svar #1

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil

Hej!


Det är helt riktigt att Karin är dotter till Nils Jonsson, och alltså syster till Jon som vi diskuterade i en annan tråd.
Hans' och Karins (ende?) son Johan som var soldat med namnet Strömmer stämde 1780 sin avlidna mors styvmor Kerstin Jonsdtr i Åsen och sina morbröder Anders Nilsson i Torp, Sven N i Källås och Erik N i Söpple angående bouppteckningen efter deras man, far resp. morfar Nils Jonsson. Allt enligt domboken från höstetinget 1780 §87. Kerstin Jonsdotter var Nils Jonssons fjärde hustru.


Jakob Jansson är inte min anfader, men han och hans barn finns ändå med i några av mina anteckningar från domböckerna. Här är resten:


1752 ht §7: dr Jan Olofsson i Dalen har stämt Nils Jonsson och Jakob Jansson i Söpple angående anklagelse om rykte om Jakobs dotter och Nils' sonhustru Anna Jakobsdotter.


1763 vt §60: brukspatron GM Uggla stämt nämndeman Jon Persson i Färmersrud som förmyndare för Jakob Janssons i Söpple omyndiga barn, änkan Kerstin Olofsdtr och hennes söner Anders Jakobsson i Söpple, Hans J i Källås, Jan J i Myrås och måg Jon Nilsson i Sandbol.


1763 ht §67: Jan, Hans och Anders Jakobssöner och Olof Js förmyndare Jon Persson i Färmersrud stämt Jon Nilsson och h Anna Jakobsdtr i Sandbol angående deras far Jakob Janssons testamente.


1765 vt brottsmål §7: Anders Jakobsson i Söpple bötfälls 14 daler för lägersmål med Marit Olofsdtr i Källås.


1775 vt §87: Olof Andersson i Söpple stämt änkan Anna Jakobsdtr i Rollsbol som varit gift med hans avledne son Anders Olofsson angående återbördande av hemföljd; Anna Jakobsdtr stämt Olof Andersson ang sina två avlidna barns arv efter far och farmor.


Hoppas det kan vara av någon nytta!
-- Peter




2018-01-21, 14:46
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil


Tusen tack för att du tog dig tid att skriva ner all denna info Peter!
Mycket värdefullt och intressant!


Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-01-22, 22:27
Svar #3

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil


Hej igen Peter!

Du råkar inte veta var Nils andra fru Elin Jonasdotter är född? Kunde inte hitta henne i Gillberga födelsebok, kollade 1700-1710.


Och vad Nils tredje hustru Anna Kajsas riktiga efternamn var och var hon kom ifrån? Ibland skrevs det Hesselgren, ibland Hasselgren.


Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-02-01, 02:53
Svar #4

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil

Hej!


Jag har inte heller hittat Elin i dopböckerna, men hon var dotter till Jonas Gulliksson som gifte sig med Elin Olofsdotter i Källås 1706. Ett år efter bröllopet hade han "olovlig beblandelse" med sin frus syster Karin och rymde med henne till Norge. Det kan vara Karin som är mor till Elin junior, för i domboken från 1767 sägs Elin ha varit oäkta. Det är nog pga av de omständigheterna som hon inte finns i dopboken.


Vad Anna Kajsa har för ursprung har jag inte kollat.

2018-02-02, 11:20
Svar #5

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Oj, det var också en variant! Tack för info! Hittade Jonas Gulliksson i Mantalslängden nu, hade inte tittat där innan.
Har du möjligen uppgifter om vilka domar i böckerna det är? Du nämnde en från 1767 och så bör det ha varit någon runt 1707-1708?
Tack på förhand!
Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-02-03, 01:43
Svar #6

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil
Glömde visst att skriva det. Höstetinget 1708 på sidan 152 i advokatfiskalens avskrift, och så hösten 1767 §63, är det i alla fall.
-- Peter

2018-02-04, 14:16
Svar #7

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil

Tack, du har hjälpt mig mycket med dessa anor! Inser att man måste ta domböckerna till hjälp när man är så pass långt tillbaka.
Ska läsa domböckerna senare i veckan.


Angående dottern Elin Jonasdotter som benämns oäkta i domen 1767 - är det inte konstigt om hon döptes till Elin som Jonas fru hette ifall Karin skulle vara modern? 


Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-02-17, 12:11
Svar #8

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej igen Peter!

Tittade häromdagen i de två domböckerna men ang att Elin nämns som oäkta så hittade jag inte det i målet för hösten 1767 §63. Jag är än så länge nybörjare på att läsa i domböckerna så jag kan ha missat det, men har du möjligen noterat formuleringen eller kan det ha varit ett annat mål?

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-02-19, 05:23
Svar #9

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil
Hej!
Om du läser domböckerna på Arkiv Digital så börjar den paragrafen på bild nr 336. Några sidor senare börjar ett stycke med "Nils Jonsson anförde widare at thenna thess afledna hustru, så mycket mindre ägt någon arfwejord, som hon warit ett oäckta barn".
-- Peter

2018-02-22, 13:25
Svar #10

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej! Tack för klargörande! Jag hade printat ut sidorna men inser nu att det fortsätter längre än jag trodde. Ska kolla AK igen så kommer jag nog att se det.
Dum fråga kanske men jag ställer den. När hon nämns som oäkta, kan det tänkas att hon föddes innan Jonas och Elin O. gifte sig sig? Dvs att Elin ändå är hennes mor och inte Karin?

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-03-04, 00:04
Svar #11

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil
Hej!
Jag har letat igen i anteckningarna, och kan inte hitta någonting som avslöjar vem som var mor till Elin, förutom att det var en syster till Gunnela Olofsdotter i Källås, enligt domboken vt 1735, där Gunnelas make sägs vara Nils Jonssons hustrus mosters man.
Eftersom Elin J inte följde med Jakob och Karin till Norge så tycker man ju att Elin O borde vara modern, men hon har så vitt jag kan se inte fött någon oäkting.
Sen om Elin J var född oäkta och föräldrarna gifte sig senare, blev hon inte äkta då? Eller hur var det med det 1708?
-- Peter

2018-03-04, 13:06
Svar #12

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Hm, formuleringen "Nils Jonssons hustrus mosters man" är mycket skum. Nils var ju 1735 gift med Elin Jonasd. så då skulle det betyda att Gunilla var gift med sin man helt enkelt? Eller nån av sina systrars man? Det får jag inte riktigt ihop vad som menas?
Tittade i husförhören för Källås 1733-41 och där är Gunilla Olofsd. gift med en Torsten Andersson.

Vet du om Jonas och Karin blev kvar i Norge eller om de kom tillbaka?

Jag är inte tillräckligt bra på historia men tror nog att en oäkta dotter blev äkta om föräldrarna gifte sig, åtminstone har jag sett det senare på 1700-talet.

Hittade stycket nu som vi pratat om och kan läsa allt utom två ord. Jag moderniserar (det mesta) av stavningen:
"Nils Jonsson anförde vidare att denna dess avlidna hustru, så mycket mindre ägt någon arvejord, som hon ___ ett oäkta barn, och skola the under äktenskapet icke sammanavlat
___ jord, är allenast 2/13 delar i Källås, som i bouppteckningen till 400 s spes, blivit upptagit och värderat, samt...."
Så just ordet "varit" lyckas jag inte utläsa att det är, det står ju precis i kanten men jag kan inte se att det är ett "t" på slutet, tycker det mer ser ut som "d". Skulle varit intressant att läsa avskriften, men den finns såvitt jag vet inte på AD än.

Rörig historia detta  :)

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2019-11-16, 11:27
Svar #13

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Återkommer till denna gamla tråd.

Kan berätta att jag läst den avskrivna versionen av målet nu och det står utan tvekan "Nils Jonsson anförde widare at thenna thess afledna hustru, så mycket mindre ägt någon arfwejord, som hon warit ett oäckta barn". Avskriften är väldigt tydlig och det står definitivt ordet "warit", det som var så svårtytt i originalboken.


Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna