ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräktenskapliga barns fäder  (läst 414 gånger)

2000-05-11, 02:19
läst 414 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Jag har en del av en gammal släktutredning som jag inte gjort själv och som jag tyvärr inte
har hunnit med att kolla upp ordentligt och jag undrar nu om det finns någon som forskar på nedanstående personer? Mannen som gjorde denna släktutredning var en äldre gentleman och ville kanske inte gräva för djupt i det som kunde tänkas vara lite skamligt förr, jag vet inte. Det är dessutom många år sedan, innan mikrofilmerna var allmänt tillgängliga, så ingen skugga över den gamle mannen.
Det handlar i alla fall om ett par faderskap som inte är säkert fastställda och det skulle vara bra att få fastslaget om dom fäder som utredaren tog för givet var deras fäder, verkligen var deras fäder. I bägge fallen är personerna födda innan äktenskapet, men det kanske gick för sig under andra hälften av 1800 - talet?
Det första barnet är Gertrud Abrahamsdotter, född 25 - 1 - 1876 vid Stubbetorp i Lösen.
Hennes mamma hette Carolina Andersdotter och gifte sig 14 - 12 - 1879 med Abraham Hermansson. Det har tagits för givet att Abraham är hennes fader, men det vore fint att kunna spika det. Mamman, Carolina Andersdotter, hade en utomäktenskaplig dotter innan,  
Ida Antonsdotter, född 27 - 7 - 1870 i Torhamn socken.
Det andra fallet rör Carolina Andersdotter själv, hon var född 6 - 5 - 1839 vid Binga i Jämjö socken, senare flyttade familjen till Steneryd i Torhamn. Hon dör 9 - 6 - 1887 och jag har tyvärr inte funnit bouppteckning för henne. Den förmodade fadern till henne är båtsmannen Anders Månsson Sten, född 24 - 3 1817 vid Steneryd i Torhamn, död 1 - 3 - 1891 därstädes. Har ej funnit bouppteckning efter honom heller, tyvärr. Han gifte sig med Gertrud Svensdotter, född 17 - 7 - 1816 vid Binga i Jämjö, datum för vigseln var 29 - 5 - 1841, alltså ett par år efter dottern Carolinas födelse. Denna Gertrud synes ha levt efter 1894, enligt vad jag själv kunnat efterforska. All vidare information, bouppteckningar eller dylikt som jag kan ha missat eller som kanske blivit tillgängliga sedan jag själv tittade på denna gren för 15 år sedan, är av stort intresse.
Vänliga hälsningar,
Happy Svensson

2000-05-11, 10:19
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om modern till ett oä barn gifter sig inom några månader efter barnets födelse, tycker jag det känns tämligen säkert att det är han som är fadern.  
 
Men har det gått ett år eller mer tycker jag det verkar mycket osäkert, då skulle jag vilja ha belägg från t.ex. domboken.

2000-05-11, 15:39
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Ja, jag håller med dig till 100%. Vilket ju också är anledningen till att jag gör den här lilla kollen då via Anbytarforum, eftersom jag har begränsade möjligheter till egen källforskning i nuläget. Fast i det ena fallet tycks ju ett relativt ovanligt patronymikon peka på att det kan vara som det sägs vara, inte sant?

2000-05-11, 23:11
Svar #3

M Mattsson

Vad innebär vide supra?
M Mattsson

2000-05-11, 23:38
Svar #4

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Det betyder se ovan.
 
/Anneli

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna