ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Småskollärarinna Linnea Bengtsson  (läst 1290 gånger)

2018-01-04, 17:20
läst 1290 gånger

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 19:38
    • Visa profil
När jag gick årskurs 2 o 3 i Ljungby skola i Halland hade vi en lärarinna som hette Linnea Bengtsson. Hon var vikarie  och jag tror att hon hade gått i pension ,när vi hade henne.

Minns att hon hade mycket att berätta om förr i tiden.
Har på senare tid läst i  äldre upplagor av Hallandsbygd , där hon medverkat med artiklar, som så levande beskrivet olika saker.

Om jag  förstått rätt var hon född någonstans i Stafsinge, samt att hon varit lärarinna i åtminstone Alfshög o sen Ljungby skola. Tror också hon hade en bror som arbetade på sjön.

Har Ni mer att berätta om henne?.

Kanske var hon en annan människa än hur vi små barn upplevde henne.

Jag lär själv ha sagt  dag 1  i andra klass. " Vi har fått en lärare som ser ut som farmor men är inte lika sträng" 
dag 2 skall jag ha kommit hem och sagt ", Hon ser fortfarande ut som farmor men mycket strängare"  :)

2018-01-04, 21:26
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Någon uppgift i alla fall. Andra har nog mer att berätta.
Magda Signe Linnea Bengtsson född i Stafsinge 24/1 1903. Fadern var snickare Johan Malkolm Bengtsson och moder Sofia Andersdotter. Familjen bodde i Anderstorp nr 2, Stafsinge. Linnea är första barn. Hon får en syster som är född och död 1904 och en bror född 1907. År 1907 dör hennes pappa och Linnea är bara 4 år. Brodern är nyfödd.
Linnea flyttar till Falkenberg 1913 och bor hos en släkting. Hon nämns som systerdotter, men jag tror det är fel. Ska nog vara brorsdotter, eftersom familjen heter Bengtsson. Linnea stannar där i 4 år innan hon kommer tillbaka till modern i Stafsinge 1917. Då är hon 14 år.
Ett stort hopp i tid: Linnea står i 1950 och 1960 års folkräkning som småskollärare och ogift. Hon bor i folkskolan i Alfshög, Vessingebro.
Linnea dör 28/9 1979 i Rossenlund, Falkenberg.


Dopbok Stafsinge CI:7 sid 69. Församlingsbok Stafsinge AIIa:2 (1912-1921) sid 56; Falkenberg AIIa:7 (1911-23) sid 678. Folkräkning 1950 o 1960. Sveriges dödbok.


Monika W

2018-01-04, 21:34
Svar #2

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 19:38
    • Visa profil
Tack Monika.  Var säkert en barndom som inte ar så lätt kanske.  Jag tror hon hade en stor gemenskap med sin bror. Är något som hakat sig fast i mitt minne, själva hennes sätt att vara stolt över honom. Minns inte  på vilket sätt

2020-10-12, 16:09
Svar #3

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 19:38
    • Visa profil
Tänk om hon hade skrivet ner hur hennes liv varit. Hur hon mådde när hon inte kunde bo hos sin mor.. vad hon drömnde om. Hur det kom sig att hon blev småskollärarinna.

2020-10-22, 21:28
Svar #4

Utloggad Magnus Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-02-18, 09:18
    • Visa profil
Hej!

Linneas bror Anders var min farfar.
Han var lärare i skolan på Klädesholmen i Bohuslän, och även organist i kyrkan där.
Linnea och Anders hade alldeles säkert en bra relation, men det är jag för ung för att kunna vittna om själv; farfar gick bort 1968, och då var jag bara två år.

Jag minns Linnea från 1970-talet när hon var i 70-årsåldern, när hon kom och hälsade på oss i Göteborg, eller vi hälsade på henne i Falkenberg.
Jag uppfattade henne som snäll men lite respektingivande, så jag kan mycket väl förstå båda intrycken "ser ut som farmor men är inte lika sträng" och "ser ut som farmor men mycket strängare"  :)

Hur hennes liv var i yngre dagar kan jag inte berätta så mycket om. Jag vet ju att hon var lärarinna, i Alfshög bland annat.

Hon tog över huset Rosenlund nr 1 avsöndrad från Arvidstorp 2 i Stafsinge socken efter sin mor Sofia och bodde kvar där till sin död 1979.
Huset finns kvar, men idag är det ett industriområde kring huset och inte längre ängar och åkrar.

2020-10-23, 08:45
Svar #5

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 19:38
    • Visa profil
Hej Magnus o tack

Vad roligt att att få ta del av.
Jag minns att Linnea var så stolt över sin bror.  Tydligen förstod jag det trots att jag inte var gammal. Vi fick lära oss göra olika knop, saker om båtar, jag får kika lite mer i min skolpärm från den tiden. Det var något med hennes bror Anders o båtar tror jag.

I förra veckan skulle jag in till Falkenberg o passade då på att leta upp hennes grav på Stafsinge Kyrkogård., fann också Anders o Linneas föräldrars grav, stod mittimot Linneas. 

Med hjälp av Ingemar Rosengrens häfte om Arvidstorp fann jag även Malkom på en fastighet. Kunde sen konstatera att min farmor Alma o min lärarinna Linnea, var 4:e män  :) .
Jag får ta en tur o se om jag finner huset. Inbillade mig att hon haft ett hus som förr låg på Arvidstorpvägen inne i Falkenberg.

Ha det så gott o tack för att du delat med dig.
Bifogar en länk om vad Linnea skänkt   
 https://docplayer.se/34962667-Forsamlingsblad-nr.html




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna