ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken sorts uniform kan det vara  (läst 6229 gånger)

2018-01-03, 13:17
läst 6229 gånger

Utloggad Catharina Willebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2021-04-13, 19:10
    • Visa profil

Hej....jag tror jag först lade in detta i fel forum så jag provar att lägga det här istället?


Jag har ett gammalt fotoalbum från början av 1900-talet där jag försöker lista ut vem personerna är.
Jag har hittat 4 uniformsklädda män och undrar om någon kan hjälpa mig med vad det är för typ av uniformer de bär, vilken rang de har och ev var och när i tid de skulle härröra från.
Jag vet att vi  har haft både militärer och poliser i släkten så det skulle kunna ge ledtrådar till vem personerna är.


Foto 1 är taget i Söderhamn
Foto 2 är taget i Karlstad
Foto 3 är taget i Stockholm
Foto 4  okänt


Tacksam för hjälp  :)


Med vänlig hälsning
Catharina

2018-09-28, 17:27
Svar #1

Utloggad Jörgen Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 09:00
    • Visa profil
    • http://www.polisenforrochnu.se/
Bild 4 är en Poliskonstapel före 1926 men jag behöver en bättre upplösning för att kunna säga från vilken stad han kommer ifrån. Sänd en bättre bild till js53@tele2.se

2018-09-29, 07:04
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Foto 1 visar trängens uniform m/1885. Vapenrocken hade två knapprader om vardera 8 knappar och var mörkblå. Trängens uniform m/1885 ersattes redan år 1895 av uniform m/1895 som hade enkel knapprad. Därför bör fotografiet vara taget mellan 1885 och 1895.
Trängtrupperna bildades år 1885 då Svea trängbataljon sattes upp i Stockholm. Denna bataljon delades sen 1891 i Svea- respektive Göta trängbataljon. Norrlands trängbataljon sattes upp 1893 och Wendes trängbataljon 1894. Någon trängbataljon fanns inte i Söderhamn så troligtvis tjänstgjorde denne soldat i Svea trängbataljon i Stockholm eller Norrlands trängbataljon som fanns i Stockholm fram till 1898 då de flyttades till Sollefteå.
 
Foto 3 visar en soldat med läderstövlar och sporrar vilket skulle kunna tyda på en kavallerist. Jackan han bör är en så-kallad kollet. Kollett var ett livplagg med mycket korta skört eller helt utan sådana samt med ärmar och ståndkrage och utan andra utstyrseldetaljer än gradbeteckning och axeltränsar.
Kollett m/1871 bars av Livregementet till häst, dragonregementena samt Trängkåren. Denna kollett fanns i två modeller, en mellanblå som bars av Livregementet till häst och dragonregementena samt en mörkblå som bars av Trängkåren. Det band som soldaten har på ärmuppslaget tyder på att han var korpral eller möjligen furir.
 Kollett m/1872 bars vid artilleriet. Denna kollett var mörkblå och hade en knapprad med åtta knappar.
De två strecken på vänster överärm är så-kallade skoltecken. Skoltecken användes för att visa vilken befälsutbildning en soldat genomgått, exempelvis korpralskola. Skoltecken anbringades på vänster överarm i form av en-, två- eller tre gula streck. Skoltecknen kunde dock skilja sig åt mellan truppslagen. I kavalleriet innebar två streck avlagd examen i underofficersskola. /Hans

2018-09-29, 21:54
Svar #3

Utloggad Catharina Willebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2021-04-13, 19:10
    • Visa profil

Hej Hans


Hjärtligt tack för dina svar ang uniformerna!


Tror du att någon av uniformerna skulle kunna stämma överens med följande personer utifrån den info jag har om dem?


1. Lars Gustav Finnström född 1868 i Ekshärad, Värmland. Artillerist i Svea Artilleriförsamling 9/3 189. (Notering 101/1893)


2. Oskar Julius Finnström född 1889 i Gustaf Adolf, Värmland. (Notering: Värvning 27/308. reg förs 379. Kungliga Svea Artilleriregimente. Står att han är 2e konstapel 16/10 1908 + 1910. Oscar rote 20, Battriet 9, 2683)


Än en gång, tack för hjälpen!


Trevlig helg
Kia




2018-09-30, 07:22
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Kia, även i artilleriet hade man läderstövlar liksom soldaten på foto 3 har. Och som jag skrev i förra svaret så bar man även i artilleriet kollett, kollett m/1872.
Så, ja, soldaten på foto 3 skulle kunna ha varit artillerist. För att vara helt säker skulle man behöva se vad som finns på axelklaffarna.
Du kan titta på bilder av kollett m/1872 på min sida om artilleriets uniformer, http://www.hhogman.se/uniformer_armen_18_artilleriet1.htm
Två streck på vänster överärm inom artilleriet betyder avlagd konstapelexamen (motsv. korpral).
Dina två namngivna soldater tjänstgjorde vid Svea artilleriregemente i Stockholm. Oscar var konstapel vilket då gör honom som en trolig kandidat till personen på foto 3. /Hans

2018-09-30, 21:23
Svar #5

Utloggad Catharina Willebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2021-04-13, 19:10
    • Visa profil
Tack snälla Hans för all hjälp!
Kia

2018-10-03, 11:35
Svar #6

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Kia, Jag har, som du kanske sett, en sida över svenska arméns uniformer där jag med bild och text visar hur de olika uniformsmodellerna såg ut. Din bild ovan på trängens uniform m/1885 (foto-1) är bättre än de bilder jag har på denna uniform. Skulle du kunna tänka dig att ge mig tillstånd att få lägga ut denna bild på min sida över trängtruppernas uniformer? /Hans

2018-10-03, 21:34
Svar #7

Utloggad Catharina Willebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2021-04-13, 19:10
    • Visa profil
Hej Hans


Du får gärna använda denna bild :)


Ha en skön kväll//Kia

2018-10-07, 07:38
Svar #8

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Kia, tack. Fotot 1 med bild på trängens uniform m/1885 är taget vid O. Sundbergs fotoateljé i Söderhamn. Fotografen Olof Sundberg (1871-1918), började sin karriär i Dalarna omkring sekelskiftet 1900 och flyttade till Söderhamn år 1901. Där var han aktiv till år 1904, varefter han flyttade vidare till Borlänge. Detta gör att det går att tidsbestämma när detta fotografiet togs, nämligen mellan 1901 och 1904. Värnpliktiga blev inkallad till militärtjänstgöring vid 21-års ålder vid denna tid vilket innebär att soldaten bör vara född mellan 1880 och 1883. /Hans

2018-10-08, 20:45
Svar #9

Utloggad Catharina Willebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2021-04-13, 19:10
    • Visa profil
Då kanske jag kan luska ut vem fotot föreställer  :)


Tack snälla du!

2019-01-07, 19:29
Svar #10

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Någon som vet regemente eller kompani? Misstänker ev Sunnerbo kompani Smålands Grenardjärbataljon.


Gunnar




2019-01-09, 06:04
Svar #11

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Soldaten på bilden bär en attila (uniformsjacka). Den har använts av husarerna (kavalleri) och av artilleriet.
 Smålands Grenardjärbataljon var ett infanteriförband och infanteriet har inte burit attila.
Husarernas attila och dolma hade ljust snörmakeri (även om undantag finns) medan artilleriets var svart. Attilan på bilden ser ut att ha svart snörmakeri och den liknar artilleriets attila. Men det finns detaljer i attilan på bilden ovan som förbryllar.
Den attila som ligger närmast till hands är artilleriets attila m/1872 som användes av manskapet. Den hade tre knapprader med 7 knappar vardera. Attilan på bilden har tre knapprader och de två yttersta knappraderna har också 7 knappar, men den mittersta raden har 8 knappar.
 Vidare, attilan på bilden verkar ha ljusa ärmuppslag. Det hade inte artilleriets attila (inte husarerna heller).
 Attilan hade en hög ståndkrage. Attilan på bilden ser ut att ha en låg krage.
 Jag har en sida om artilleriets attila med bilder på http://www.hhogman.se/uniformer_armen_18_artilleriet1.htm som du kan jämföra med.
Soldaten på bilden bär en attila men jag tror inte den är svensk med anledning av de skillnader som jag angett ovan. Kanske den är dansk? /Hans

2019-01-09, 21:55
Svar #12

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Hej och Tack


Fotot fanns bland "förfädersfotografier" hos min mamma när hon dog. Fotot är taget Oscar Rylander Eksjö och han var ju verksam i Eksjö 1889-1920. Den ende i släkten som passar tidsmässigt och geografiskt var min mormor far som var Grenardjär vid Sunnerbo kompani och Kungliga Smålands Grenardjärbataljon.

Kan fotografen ha "klätt upp" se han fotade?

Hälsningar
Gunnar

2019-01-10, 14:17
Svar #13

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Mellan 1886 och 1910 bar infanteriet uniform m/1886 och mössa m/1865.
Om din mormors far var grenadjär vid Smålands grenadjärbataljon har jag svårt att se att han inför en fotografering skulle låta sig fotas i en attila. Grenadjärbataljonen blev förövrigt en kår 1888 med namnet Smålands grenadjärkår. Smålands grenadjärkårs övningshed var Ränneslätt utanför Eksjö.
År 1901 slås Smålands grenadjärkår ihop med Blekinge bataljon och bildar 1902 ett nytt förband, Karlskrona grenadjärregemente. /Hans

2019-01-10, 16:44
Svar #14

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Tack igen
Hittat två foton till. Kan dom vara någon vägledning?


Gunnar


2019-01-10, 16:45
Svar #15

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Här kommer 2

2019-01-10, 18:44
Svar #16

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Soldaten på första bilden bland dina nya ser ut att bära husarernas dolma m/1870. Denna dolma hade tre knapprader om vardera 8 knappar per rad för manskapet. Detta ser ut att stämma bra med din första bild av de 2 nya bilderna. På axlarna bär han dolma-päls m/1870. Snörmakerierna och dekorationerna är ljusa. Denna dolma användes huvudsakligen inom Kronprinsens husarregemente (K7) och Livregementets husarkår (K3).
 Soldaten på bild 2 av de nya bilderna bär en uniform som påminner om din allra första bild. På båda dessa rockar är snörmakerierna och dekorationerna mörka och det verkar vara 7 knappar i de yttre knappraderna medan men i mitten har 8 knappar. Dessa 2 jackor påminner om attila m/1872 men har avvikelser. /Hans

2019-01-10, 21:09
Svar #17

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Tack igen
Nu börjar det bli rörigt i mitt huvud.
Vi tror ju att det är samma person eftersom bilderna låg tillsammans och alla är tagna av Oscar Rylander.


Hur tycker Du att jag ska tänka för att få ihop det?


Gunnar

2019-01-11, 06:20
Svar #18

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Smålands kavalleriregemente delas år 1812 i två delar; Första bataljonen förblir kavalleri med namnet Smålands dragonregemente men får 1822 namnet Smålands husarregemente (K4).Andra bataljonen däremot omorganiseras till infanteri med namnet Smålands dragonregementes infanteribataljon. År 1824 ändras namnet till Smålands grenadjärbataljon (I7), från 1888 Smålands grenadjärkår.
Så ur Smålands kavalleriregemente uppstår således både Smålands husarregemente och Smålands grenadjärkår.
Därmed har du även en koppling till husarer i Småland. På en av dina bilder bär soldaten dolma m/1870 och som jag skrev ovan användes dolma m/1870 av husarerna, huvudsakligen Kronprinsens husarregemente (K7) och Livregementets husarkår (K3). Jag har letat information om huruvida även Smålands husarregemente bar dolma m/1870 men inte hittat någon information. Kanske någon annan vet detta? Om de inte bar dolma m/1870 så bör de burit husarernas attila m/1875 (3 knapprader med 5 knappar vardera med svart snörmakeri). Denna attila skall dock inte blandas ihop med artilleriets attila m/1872. /Hans

2019-01-11, 13:49
Svar #19

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Gunnar, jag har varit i kontakt med Armémuseum avseende de två av dina uniformsbilder som jag var osäker på. De bedömer att dessa två bilder de visar en husardolma trots det mörka snörmakeriet, troligen dolma m/1870 eller m/1872 för manskapet. Kragfärgen på Smålands husarregemente var gul så det är troligt att samtliga dina bilder visar den dolma som använts av Smålands husarregemente. Sabeln han bär ser ut som kavallerisabel m/1867 enligt Armémuseum.
Det skulle det vara av värde att kunna exemplifiera de uniformer som din soldat bär, på min webbsida över svenska arméns uniformer. Har du något emot att jag lägger ut dina bilder på webbsidan för att visa hur dessa tidiga dolma-uniformer såg ut?

2019-01-11, 22:56
Svar #20

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Helt OK att Du använder bilderna
Meddela mig länk när gjort
Gunnar

2019-01-12, 07:36
Svar #21

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Tack Gunnar. Två av dina bilder finns nu på min sida om kavalleriets uniformer. Jag har angett ditt namn intill bilderna; ditt användarnamn på forumet är gunnarspang, är ditt efternamn då Spång?
Bilderna finns på http://www.hhogman.se/uniformer_armen_18_kavalleriet2.htm
 Scrolla till slutet på sidan, där finns en samling bilder på kavalleriuniformer, bl.a. dina bilder tillsammans med en färgbild på samma typ av dolma.
 
Du skrev tidigare att personen på bilderna bör vara din mormors far och att han var grenadjär vid Smålands grenadjärkår. Är detta helt fastställt? Hur har du funnit denna information; i husförhörslängden eller några militära rullor. Var han indelt soldat eller bara värnpliktig i Beväringen? Kan han istället ha varit husar vid Smålands husarregemente med tanke på uniformen på bilderna? /Hans

2019-01-12, 20:23
Svar #22

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Glasklart att han var vid Smålands grenadjärkår Sunnerbo kompani 1888 -1900. Jag har sett det i husförhör och också sett det legokontrakt som skrevs när han 1990 avslutade sin tjänst som grenadjär. Någon militärrulla för tiden han var där har jag inte sett på nätet - de tar slut innan.
Grill anger för torpet "Smålands grenadjärbataljon (kav)"

Skulle det möjligen kunna vara så att eftersom grenadjärkåren som "moderregemente" hade hästar att man som högtidsdress hade kavalleriuniform?
Gunnar


2019-01-13, 07:44
Svar #23

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Vid kan börja med att fastställa när fotografierna är tagna. Du skriver att foto är taget av Oscar Rylander (1866-1951) i Eksjö. Rylander etablerade sig i Eksjö den 20 maj 1889 och var verksam i Eksjö mellan 1889-1920. Han hade också verksamhet i Kristianstad och i Jönköping.
 Mannen på dina fotografier bär husaruniform, m/1872. Husarerna fick en ny uniform år 1895, m/1895. Detta bör innebära att fotografierna är tagna mellan 1889 och 1895.
 
Smålands grenadjärkår (I7) var ett infanteriförband som fanns mellan 1812–1901.
De har sitt ursprung från Smålands dragonregemente (fd. Smålands kavalleriregemente), som 1812 delades i en infanteri- och en kavalleridel. Infanteridelen blev grenadjärer och kavalleridelen husarer.
 
Vid den tidpunkt som din släkting var grenadjär(1888 – 1900) bar grenadjärerna infanteriets uniform m/1886. Vapenrocken fanns i två varianter, modell I och modell II. Modell I användes av de ordinarie infanteriregementena och Jämtlands fältjägarregemente medan modell II främst bars av gardes- och grenadjärregementena. Modell I hade på ärmuppslagen två gula uppstående knapphål med båda knapparna knäppta medan modell II hade tre liggande knapphål (på klaffar) där de två översta två knapparna var knäppta.
Uniformen var mörkblå men regementena i modell II hade olika färger på uniformsdetaljerna som gör att de går att särskilja.
Smålands grenadjärkår bar modell II av uniform m/1886. Färgerna på detaljerna för detta förband var: mörkblå krage med två gula ”knapphål”. Vidare fanns en gul passpoal på kragens överkant. Axelklaffarna var mörkblå med en gul flammande granat (den flammande granaten var grenadjärernas förbandstecken). Vidare, ärmuppslagen var mörkblå, försedda med klaffar med tre gula horisontella ”knapphål”. Vidare en gul passpoal runt ärmuppslaget.
 
Den bild jag bifogat visar en grenadjär i uniform m/1886 (modell II). Grenadjären är dock inte från Smålands grenadjärkår.
På denna sida visas både Smålands grenadjärkårs och Smålands husarregementes uniformer på en plansch: https://digitaltmuseum.se/021016276814/plansch-i-fargtryck-med-uniform-for-smalands-grenadjarkar-indelta-infanteriregementena
 
Jag har svårt att se att ett infanteriförband skulle klä sig i ett annat truppslags uniform (husarer) som högtidsdräkt? Det ursprungliga kavalleriregementet var vid delningen 1812 ett dragonregemente. Den del som förblev kavalleri var först dragoner men blir år 1822 ombildad till husarer.
Så husarförbandet uppstod först efter delningen så grenadjärförbandet har ingen koppling till just husarerna.
Då du vet att din mormors far var grenadjär så bör personen iklädd husaruniform på fotografierna sannolikt vara en annan person? /Hans

2019-10-30, 22:02
Svar #24

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Även jag håller på och försöker att identifiera porträtten i mina förfäders (morfars föräldrars) fotoalbum :) .

Är det möjligtvis någon som vet vad det här är för uniformer?

2019-10-31, 06:37
Svar #25

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Uniformen på första bilden känner jag inte till men av märket i mössan skulle jag tro att han var anställd vid SJ.
Uniformen på sista bilden ser ut att vara artilleriets attila m/1873 som användes av artilleriets officerare. Artilleriets manskap använde attila m/1872. Attilan var tillverkad i mörkblått kläde och hade ett svart snörliv på bröstet med tre lodräta knapprader. Attila m/1873 hade tio knappar på varje knapprad medan attila m/1872 hade sju knappar på varje knapprad.
Kragen hade olika färg beroende på artilleriregemente. Det är svårt att avgöra färger på svartvita foton men kragen på bilden är ljus. Wendes artilleriregemente bar vit krage och Göta artilleriregemente gul.
I Digitaltmuseum finns följande information om fotografen: Oscar Rylander (1866-1951) arbetade i en ateljé i Uppsala och på andra platser i Sverige, men etablerade sig i Eksjö den 20 maj 1889. Han var verksam i Eksjö 1889-1920. Han hade också verksamhet i Kristianstad och i Jönköping. Filialer i Åhus och i Mariannelund. År 1896 utnämndes han till hovfotograf.
Wendes artilleriregemente var förlagd i Kristianstad så troligen tjänstgjorde personen i uniformen vid detta regemente då även fotografen verkade i staden.
Uniformen på din bild i mitten är svårare att identifiera då man ser så lite av den. Men då även detta fotografi är taget i Kristianstad så skulle jag tippa att uniformen på mittenbilden är artilleriets kollett m/1872. Kollett m/1872 bars till daglig dräkt vid artilleriet, var mörkblå och hade en knapprad med åtta knappar. /Hans

2019-10-31, 09:44
Svar #26

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Wow, Hans! Vilken kunskap!
Jättestort tack! Väldigt kul att veta och kommer att hjälpa mig när jag skall söka vidare efter nam på männen på det översta och understa porträttet. Mittenfotot har jag hittat på porträttarkiv: https://porträttarkiv.se/details/sj9PGLAlnmUAAAAAAA14lA

2019-10-31, 11:38
Svar #27

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Hej igen,
Hans, är det ok om jag klipper ut dina kommentarer och lägger in under respektive porträtt i porträttfynd (med källhänvisning till dig förstås)?

2019-10-31, 13:17
Svar #28

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Christina, i texten under ditt senaste foto står hans militära tjänstegrad som styckjunkare. Styckjunkare var en underofficersgrad som användes i artilleriet och som motsvarade fanjunkare i andra truppslag, exempelvis infanteriet. På denna bild bär han artilleriets attila m/1873.
 Visst kan du använda mina kommentarer på respektive porträtt i porträttfynd. /Hans

2019-11-07, 15:18
Svar #29

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
På baksidan av det här fotot står det Löjtnant Ek 1916. Ägaren till fotoalbumet bodde i Östra Sönnarslöv i Kristianstads Län så det är troligt att detta foto togs någonstans i närheten. Är uniformen han bär en löjtnantsuniform och kan han ha varit förlagd i Kristianstad?

2019-11-07, 17:27
Svar #30

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
År 1910 kom en ny uniform som blev gemensam för hela armén, m/1910. Detta innebar att alla regementen bar lika uniformer från 1910. Därför är det svårt på ett fotografi att avgöra vilket regemente det rör sig om på uniform m/1910, om man inte ser axelklaffarna. Officeren på bilden bär just m/1910 och han är mycket riktigt löjtnant. Han bär den gamla mössan m/1865, och på mössan ser man att han är löjtnant utav de två vågräta galonerna. /Hans

2020-09-21, 17:32
Svar #31

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Ett sent, men varmt tack!
Du besitter verkligen fantastiska kunskaper och jag är tacksam över att du delar med dig så generöst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna