ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Olsson Limnell  (läst 824 gånger)

2018-01-03, 12:00
läst 824 gånger

Utloggad Stefan Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 23:55
    • Visa profil
Hej!
Jag försöker hitta information om Olof Olsson Limnell född 20/5-1811 i Lima död 16/5 1880 i Ljusnarsberg. Han finns med Husförhörsboken Ljusnarsberg 17a 1841-1851 sida 98 och i alla dokument fram till sin död under namnet Olof Olsson Limnell. I tidigare husförhör Ljusnarsberg 16a 1830-1841 sida 316 är inte Limnell med. Inte i inflyttning Ljusnarsberg B-4 bild 26 år 1832 är namnet Limnell. I födelseboken Lima C-4 1775-1816 Bild-90 Olof född 20/5-1811 eller i Husförhörsböckerna i Lima finns något som kan ge svar varför namnet Limnell tillkommer senare. Jag har inte hittat någon med namnet Limnell i böckerna från Lima församling. Finns det någon som har någon teori varför namnet Limnell tillkommer?

Mvh  Stefan

2018-01-03, 13:52
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

Frågan varför någon ”plötsligt” har ett släktnamn är mycket vanlig här. Något bestämt svar kan sällan ges.

Den vanligaste orsaken var att man helt enkelt ville ha eller ansåg sig behöva ett särskiljande namn. Hantverkare av olika slag lade så gott som alltid ett släktnamn till sitt patronymikon. I en del fall var det arbetsgivaren som krävde att man skulle skaffa ett sådant namn – på 1700-talet fick bland andra Kronans lotsar i Oxelösundstrakten order om detta, eftersom det blivit svårt att hålla reda på vem som var vem av alla Lars Anders- och Anders Larssöner med flera.

Kanske var din Olof Olsson trött på att förväxlas med en namne, eller flera. Hans val av just Limnell är ju lättförklarligt; många valde ett namn som anknöt till födelsegården, -byn eller -socknen.

Som du troligen vet var det före 1901 mycket enkelt att ta sig ett släktnamn – ingen ansökan krävdes utan man började bara använda namnet, som förr eller senare också antecknades i kyrkböckerna. Något namnskydd fanns inte, utom för adliga namn, så det var fritt fram att ”ta” ett namn som andra redan bar.
Hälsar vänligen
Maud

2018-01-03, 15:45
Svar #2

Utloggad Stefan Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 23:55
    • Visa profil

Tack för svaret Maud!
Din förklaring är som jag själv anat, men att det var så enkelt för gemene man att ta ett extra namn har jag missat. Jag trodde att det bara var någon myndighetsperson exempelvis prästen som kunde göra det.
Mvh Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna