ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Abraham Svensson och hans föräldrar  (läst 656 gånger)

2018-01-01, 21:56
läst 656 gånger

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:49
    • Visa profil
jag har kört fast på en ovanligt besvärlig ana i eller omkring Sandhem på 1700-talet, Abraham Svensson. Jag hittar honom inte i dopböckerna, och inte heller kan jag identifiera hans föräldrar fast jag har deras namn. Hoppas på hjälp här!


Abraham dör i Mohagen backstuga, Sandhem, 1804-03-23.  Hans födelseår skrivs oftast 1748; plats anges aldrig. Han gifte sig 1783 med Stina Jonsdotter som i kyrkböckerna står med varierande födelseår men är född i Habo socken, troligen 23/3 1760 av Jonas Andersson och Maria Larsdotter i Hackerberg.


Abraham och Stina får sonen Samuel 1786 i Stubbaruder under Margreteholm  (dör späd) och sonen Johannes (min ana) år 1788, också i Stubbaruder i Sandhem. Troligen har Abraham varit gift tidigare. Det finns i alla fall en Abraham Svensson som bor i Hultet under Margreteholm i Sandhem med hustru Stina Håkansdotter, och har sönerna Sven f. 1771 och Anders f. 1775. Jag hittar dock inte Stina Håkansdotter i dödboken för Sandhem, så jag är aningen osäker på om det är samma Abraham, men tror att det är det.


I dödboken 1804 står att Abrahams föräldrar var Sven Abrahamsson och Ingrid Håkansdotter. Jag kan dessvärre inte hitta någon Abraham med dessa föräldrar i Sandhems dopböcker eller husförhörslängder. Det finns en Abraham som föds i Hunared 10 maj 1747 med fader Sven (endast förnamnet finns med), vilket lät lovande. Men samma år dör först Svens hustru Karin Gisslesdotter i Hunared, och lite senare Sven Jönsson i Hunared - namnen stämmer alltså inte med ”min” Abrahams föräldrar, i alla fall inte om namnuppgifterna i dödboken 1804 är korrekta.


Inte heller hittar jag någon Sven Abrahamsson eller Ingrid Håkansdotter med rätt ålder för att kunna vara Abrahams föräldrar  i Sandhems dödböcker 1745-1810, förstås med reservation för felläsning.


Jag har letat i omgivande annexförsamlingars dopböcker - Nykyrka, Härja, Utvängstorp - men de är bitvis alltför svårlästa för mig, och jag har hittills inte hittat något där för tidsspannet 1740-52, då Abraham måste vara född.


Nu börjar jag tro att Sven och kanske också Ingrid kommer från annan församling. Flyttlängder saknas för Sandhem så tidigt, så då blir det knepigt.


De ställen som jag kan belägga att Abraham, Stina Jonsdotter och sonen Johannes bott på i Sandhem är Stubbaruder, Norra Tyskehem och Mohagen backstuga. Abraham möjligen i Hultet med första frun. Stina gifter om sig 1809 och bor därefter i Fassås. Johannes bor länge i Brännåsen (soldatboställe nr 70), flyttar så småningom till Hultet där han dör 1850.


Stubbaruder är kanske också ett soldatboställe, men sökningar som jag gjort i Centrala soldatregistrets databas har inte hjälpt mig vidare. Ingen Sven Abrahamsson som kan vara Abrahams far, såvitt jag kan förstå.


Jag hittar inte Abraham bland Slättängs häradsarkivs bouppteckningar 1804, och den skulle väl kanske inte heller ge några ledtrådar om Abrahams härkomst.


Irriterande nog hittar jag inte heller Stinas föräldrars härkomst - Jonas Andersson och Maria Larsdotter i Hackerberg, Habo då Stina föds 1760 - men har inte letat lika ihärdigt där.





I Svenska Haplogruppdatabasen dna.scangen.se går det att hitta Abraham Svensson i Stubbaruder, med y-dna och mutation R1b1a1a2a1a P311. Även sonen Johannes Abrahamsson med samma plats och samma dna. Ingen Sven, dock.


Finns någon med kännedom om Sandhemstrakten och dess torp och gårdar som kan komma på fler sökmöjligheter, eller hjälpa till på annat sätt?



[/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/font]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna