ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heinrich Jürgen Kobbe  (läst 1317 gånger)

2017-12-31, 16:59
läst 1317 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil



Så här på årets sista timmar tänkte jag fråga om någon i denna grupp känner till det Pommerska Dragonregementet (och/eller namnet Kobbe)?


En av mina anor, Heinrich Jürgen Kobbe, kom att tjänstgöra i det s k Tyska Dragonregementet år 1717-1719, efter att ha ingått i det s k Rudenska kommandot som lämnade Stralsund år 1715 (mönstrades i Fjälkinge, Skåne, i november 1716, där det noteras att Kobbe kommenderats till Karlshamn).


Eftersom det Rudenska kommandot satts upp bl a av resterna av det Pommerska Dragonregementet, så hajade jag till när jag i 1706 års rulla för det sistnämnda fann en "Jürgen Kobes" (min ana kallas också "Kobe" i rullorna för Tyska Dragonregementet i Sverige), i hopp om att det skulle röra sig om samma person.


Finna det någon som känner till några ytterligare källor eller uppgifter kring detta regemente - eller som rentav stött på namnet Kobbe/Kobe förut, månne?


Det vore en fantastiskt start på 2018 om denna mångåriga gåta gick att lösa...


Med tacksamma och nyfikna hälsningar,


Christian Juliusson


2018-01-01, 22:32
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Christian!

Efter viss möda hittade jag honom i kapten von Geislers kompani - först på nummer 53 och senare på nummer 46. Vid generalmönstringen 1720 är han borta och så även kapten von Geisler. Kan kompaniet ha dragits in?

Var stöter du sedan på Kobbe i källorna? I rullorna kallas han Jürgen Heinrich (och inte omvänt).

Anledningen att jag intresserar mig för detta är att namnet påminner om en person jag själv letar efter - Hans Jörgen Kiebba (ibland Kiebbe). Han förekommer en del här på Anbytarforum t.ex. här: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=70793.10

I övrigt så verkar det som om just von Geislers kompani haft sitt ursprung i det Wismarska dragonregementet som enligt Högman (http://www.hhogman.se/regementen_varvade_kavalleriet.htm) efter Stralsunds kapitulation 1715 lyckades ta sig över till Skåne med 3 officerare och 71 man.

Gott Nytt År

/Paul


2018-01-03, 13:06
Svar #2

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Paul,

Och stort tack för ditt snabba svar, och för det spännande tipset om att von Gieslers kompani haft sitt ursprung i det Wismarska dragonregementet. Kanske har jag letat på fel ställe?

I alla händelser har jag funnit "Jürgen Hinrich Kobbe" som nummer 53 (!) i det regemente som mönstras i Fjälkinge den 21 september 1716 (där det noteras att han kommenderats till Karlshamn), som jag har tolkat som det s k Rudenska kommandot (även om hänvisning görs även till det Wismarska Dragonregementet, se SVAR bild-id: A0054700_00081 och A0054700_00090).

I 1706 års rulla för det Pommerska Dragonregementet fann jag som sagt en "Jürgen Kobes" (A0054594_00014) men det kan som sagt vara ett stickspår...

Det är en spännande tanke att det kan röra sig om samma person som "din" Hans Jörgen Kiebba.

Visserligen försvinner "min" Jürgen Hinrich Kobe lämpligt från kyrkböckerna i Västra Tollstad, Östergötland, efter att han gift sig där med en korpralsdotter vid namn Broberg (han ska ännu år 1721 ha tjänstgjort som nr 48 i det Tyska Dragonregementet, enligt mönstringen samma år, men därefter upplöstes regementet).

De fick dock sonen Johan Christoffer Kobe i Broby, Västra Tollstad, år 1735 (se https://forum.genealogi.se/index.php?topic=48625.0), vilket kanske gör det något mindre sannolikt att det rör sig om samma person?

Eller tänker jag fel?

Varmt tack och gott nytt år till dig med,

Christian

2018-01-03, 16:08
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!

Jag hittar honom i rullan 1720 på N:r 48 i kapten Hertells kompani. Hans sägs vara "aus Mecklenburgisch, 25 jahr alt, lutherisch, gedienet 5 jahr". Här heter han endast Henrich Koobe.

Rullan är upprättad den 5 november 1720 i Arboga, så en 5-årig tjänstgöring tyder på en värvning under hösten 1715. När jag betraktar rullan 1716 så ser man att samtliga med angiven tjänstgöringstid har tjänstgjort 2 år eller mer och har lite mer uppgifter om sig inskrivna. Så inte för Koobe.

Jag gissar att han värvats efter det att föregående rulla skrivits som då borde bli 1716 minus 2 år.

Belägringen av Stralsund varade från november 1714 till december 1715, så då bör Koobe helt enkelt ha värvats under pågående belägring.

Frågan är om han då kom från Mecklenburg eller som avskedad från ett regemente redan stående i staden?

/Paul

 

2018-01-03, 16:58
Svar #4

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen, Paul.

Och stort tack igen!

Jag har funnit honom i 1721 års mönstringsrulla från Arboga, då det noteras att han får avsked och blir kvar i Östergötland (se: A0029812_00166).

Han fanns även med i en likvidationsräkning för det Tyska Dragonregementet av den 24 september 1716, av vilket det framgår att han - och övriga i von Gieslers kompani - varit förlagda till Skänninge län från januari till augusti 1716 (se: A0029810_00181). Här kallas han f ö Jürgen Heinrich Koop...

Frågan är hur det hänger ihop med mönstringsrullan av den 21 september 2016, där det noteras att han kommenderats till Karlshamn? Men kanske släpade uppgifterna efter lite, och det avses att han efter flykten från Stralsund i slutet av 1715 kommenderades till Karlshamn för vidare befordran till Östergötland?

I alla händelser tycks regementet ha förstärkts under tiden i Stralsund, så han kan ju mycket väl ha värvats då, se:
http://mvdok.lbmv.de/mjbrenderer?id=mvdok_document_00003768#fn:41
Och uppgiften om fem års tjänstgöring samt hans ålder (han bör väl då vara född omkring år 1695), innebär ju att han omöjligen kan vara identisk med den "Jürgen Kobes" som nämns i 1706 års rulla (men kanske var denne hans far?). Har letat febrilt efter rullor från tiden 1711-1714 för det Wismarska dragonregementet och/eller det Pommerska Dragonregementet, men än så länge gått bet...

Rörigt, men spännande är det... :-)

Allt gott,

Christian


2018-01-03, 17:08
Svar #5

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Ser nu att en del text försvunnit från mitt inlägg ovan. Hmm...

Länken går till boken "Wismars schwedische Regimenter im Nordischen Kriege (Fortsetzung und Schluß zu Jahrbuch 101 S. 101-156)" av Georg Tessin. Mycket spännande läsning...

Mvh,

Christian
P.S 1721 års mönstringsrulla finns på A0029812_00166. D.S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna