ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker föräldrar till Folqvar Jönsson/Jonsson  (läst 670 gånger)

2017-12-31, 15:03
läst 670 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Jag har gjort sökningar på DDSS men blir inte riktigt klok och kan behöva forumets guidning.

Folqvar Jönsson/Jonsson f. omk 1631 d. 24 Aug 1693 i född i Hamsarp, dör i Glabhult mor Kirstin.

I de sökningar jag hittar (DDSS) finns 2 stycken Kirstin/Kristine i Hamsarp.

1. Kirstine Månsdotter (ca 1632-1688) -Hamsarp, gift enl. hennes dödsnotis med Jon Ged, detta kan ju stämma med "min" Folqvars efternamn men...Åldrarna är helt fel och Jon Jed borde vara Jon Thuesson (ca 1621-1671) gift med Kirstin Månsdotter i Hamsarp. Här stämmer deras dödsnotiser varandra med antal år gifta, antal barn etc.

2. Kristine Jensdåtter d. 14 Okt 1666 i Eegery (varför inte i Hamarp?). Enl. hennes dödsnotis är hon född i Hamsarp, gift med en Jens Folqvarsson d. 22 Dec 1667 i Hamsarp (gift med en Kristine). Båda dessa har 10 barn varav 8 överlevande, sedan bir det knepigare.

Kristine sägs vara 39 år (1666), varit gift i 23 år,
Jens sägs vara 70 år (1667) och varit gift i 35 år. (han har tidigare varit gift med en Bente i 8 år)

Jag kan gissa en hel del men önskar lite mer på fötterna. Dels ställer antal år gifta och åldern på Kristine-2 till det, dels så är Jens förnamn inte riktigt rätt, det bör vara Jon/Jöns samtidigt som allt annat verkar stämma??? Hur reder man ut denna soppa?

Ser fram emot åsikter och teorier och förhoppningsvis fakta  ;D //Tina




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna