ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slars´släkten från Gustafs  (läst 1332 gånger)

2017-12-29, 19:31
läst 1332 gånger

Utloggad Marie Bergfjord

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 18:07
    • Visa profil
Hej! Jag hittar i hsfrl på min morfars sida, anfäder som har tilläget Slars´? bla en Anders Hindriksson f. 1765 i Backa (Morbygget?) Gustafs, Kopparberg. d. 26 december 1821. Än så länge är det första gången jag ser detta tillägg och det är i dödsboken. Flera av hans ättlingar har sedan detta i sina namn. Vad betyder Slars´? och är alla de "Slars" jag hittar på nätet släkt med denna del? Någon som vet mer?

2017-12-29, 22:46
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21960
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:21
    • Visa profil

Det är en gammal sed i Dalarna att nämna gårdsnamnet före egennamnet.

Läs mer här:
http://spraktidningen.se/artiklar/2009/10/dalfolket-tar-med-sig-garden-i-namnet
Hälsar vänligen
Maud

2017-12-30, 09:03
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 09:05
    • Visa profil
Slars är ett ganska vanligt gårdsnamn i södra Dalarna, så någon speciell Slars-släkt finns inte. Däremot har många gårdsnamn numera blivit familjenamn, efternamn. Just Slars skall tydas som -s-Lars, där '-s' är sista bokstaven i ett förnamn som slutar på denna bokstav, t.ex. Anders, Nils, Hans, Lars. Det är anledningen till att så många dala-gårdsnamn börjar på 'S'. Sers, Sanders, Snils, Spers, Sjörs, Sjöns etc.


Hälsningar
Leif O

2017-12-30, 11:39
Svar #3

Utloggad Marie Bergfjord

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 18:07
    • Visa profil
Ok! Tack för era svar.
Jag har haft problem med att skilja I från S i den gamla stilen och ville kolla om Slars. som för mig låter konstigt, var vanligt förekommande. Nu förtår jag att det är så.
Har fått förfrågan via DNA testning (Family finder) om släktskap, där den andra personen har Ilars med i sin släkt. Blev nyfiken på om det fanns ett samband.
Tack igen//Marie

2017-12-31, 09:04
Svar #4

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 09:05
    • Visa profil
En liten minneshistoria. I min barn- och ungdom hade mina föräldrar en bekant som kallades Slars-Erik, men på Husbydialekten blev det "Slas-Erik". Jag tyckte det lät nedsättande och lite elakt. När jag sedan började forska kring gårdsnamn, så förstod jag ju orsaken till namnet. Han kom från Forsbo i St. Skedvi, där namnet ännu finns kvar. Bara i St. Skedvi finns det eller har funnits fyra gårdar som kallats Slars.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna