ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henrik Larsson Wärn eller Henrik Jansson Wärn??  (läst 1453 gånger)

2017-12-28, 08:25
läst 1453 gånger

Utloggad Louise Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 07:54
    • Visa profil
Jag har sett att det är flera som skrivit om Henrik Wärn här. Jag har nu fått upp han som en av mina anor men i hans födelsebevis (f 30/1 1804, Nyborg) så står det att han heter Hindrich och är oäkta, vilket säkert kan stämma. Men hans far heter Jan Nilsson, dräng och mamman heter Maja Jansdotter från Nyborg. Vart har alla fått ifrån att han ska heta "Larsson Wärn"? Jag har även hittat husförhörslängder med han och hans fru och första barn i finnerödja (1825-1835) där det även där står "Henrik Jansson". Någon som vet, kan det stå fel? Vem är isf hans föräldrar?

2017-12-28, 13:29
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad är det som pekar på att det är samma Wärn? Har de samma födelsedatum och födelsesocken?
Ann-Mari Bäckman

2017-12-28, 13:49
Svar #2

Utloggad Louise Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 07:54
    • Visa profil
Ja det är samma båda två. Har dem även i husförhör. Samma fru samma barn allt men olika efternamn  alltså Larsson eller Jansson.  Så jag vill mest veta om det är samma person eller nåt har missat under vägen

2017-12-28, 14:44
Svar #3

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 23:46
    • Visa profil
Modern Maria/Maja gifter sig med en Lars Larsson , därav sammanblandningen av namn.
Det finns ju bara en Henrik född 1804 i Finnerödja.
Finnerödja AI:2 1800-1809 s.249 Nyborg. Marias far o mor o syskon , längre ner på sidan Maria o make o barn.
Hälsning Anita

2017-12-28, 16:16
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Om man följer Henrik genom hfl fram till dess han avlider av lungsot i Sjöbron, Finnerödja 1871-12-12 så har jag inte sett något annat än att han kallas Henrik Jansson eller Henrik Wärn. Det står ju tydligt i födelsenotisen 1804-01-30 att barnafadern angives vara Jan Niclasson, dräng i Kyrkhävden. Han finns i AI:1 Finnerödja s 83, Kyrkhävden, son till Niclas Jansson och Annika Jönsdotter, Jan anges vara född 1778-11-03 Finnerödja. I AI:2 Kyrkhävden finns han ej kvar. Fadern Niclas Jansson avlider 1811 och i hans bou Hova häradsrätt omnämns han som myndig son, inte var han befinner sig.

Det finns en bou Hova häradsrätt 1837 efter Henrik Jansson Wärns mor, Maria Jansdotter g m Lars Larsson i Finnkärret FII:2 s 25. Här omtalas bara sonen August (f 1816) märkligt nog (de övriga barnen döda har jag sett i hfl). Under gäld och skuld finns en skuld på 6:- till soldat Wärn i Sjöbron. Det som är lite förvirrande är att det finns ett inlägg från maj 2004 av Dan Söderman, där Lars Larsson anges som far till Henrik Jansson Wärn. En anteckning i häradsprotokoll från 1828 ska tydligen vara av vikt, men det beskrivs inte vad denna anteckning innehåller. Om det är så att Lars Larsson har tagit på sig faderskapet efter 24 år? Han gifte sig ju flera år efter att Henrik föddes, med Maria Jansdotter 1806-09-13 (EI:2 Hova s 280).

Du kan ju pröva att maila Dan Söderman (Paillardell?) eller också leta i domböckerna.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2017-12-28, 23:42
Svar #5

Utloggad Louise Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 07:54
    • Visa profil
Jag har läst det Dan har lagt ut och det är även därför jag inte förstår varför dem har satt Lars Larsson som hans pappa. Datumet stämmer med Henrik Jansson och jag har heller inte sett någon annan Henrik född däromkring.  Kanske ser Dan det här eller om det är någon som har hans mail eller vet hur man kan komma i kontakt med honom, han kanske vet nåt som inte jag vet.

2017-12-29, 15:17
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Du kan ju försöka ringa till Dan Paradell som bor i Solna (f d Söderman). Han finns på www.hitta.se. Han har ju stor kunskap om Finnerödja socken och är den som är bäst lämpad att svara på din fråga. Han tycks dock inte vara aktiv längre på anbytarforum så jag kommer inte åt någon e-mailadress till honom.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2018-01-08, 09:55
Svar #7

Utloggad Dan Paradell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:18
    • Visa profil
Hej

Av en ren slump var jag inne på anbytarforum efter flera års frånvaro och såg frågan om Henrik Wärn.

Jag tror inte man kan ge något riktigt svar på vem som var pappan. Om det var Jan Niklasson eller Lars Larsson. I födelseboken står Jan som fader och prästen har gjort någon notering som jag inte riktigt kunnat utläsa, står det "bekräftad uppgift"?

När Lars Larsson och Maria Jansdotter gifter sig 1806 och i påföljande hfl står Henrik som oäkta. I den nya hfl 1810-1825 sid 104 står han som son till Lars Larsson. Normalt borde han stått som oäkta.

När Henrik gifter sig första gången står han som Henrik Jansson men i dödboken 1871 står han som Henrik Wärn

Eventuella fadern Jan Niklasson och hans bror Hans har jag tappat i Finnerödja. Dom levde 1811 vid bouppteckningen efter fadern och deras mor flyttade hem till äldsta dottern Anna Niklasdotter som var gift med tullvaktaren i Hova Olof Tidblad. Där i Hova skriver dom Anna som Nilsdotter. Varken Jan eller Hans är dopvittnen vid något av hennes barns dop mellan 1814-1832 vilket kanske kan tyda på att dom flyttat ifrån Finnerödja?

Hälsningar

Dan


2018-01-08, 17:16
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Texten i födelseboken läser jag som "Barnfader upgafs Jan Niclasson, dräng i Kyrkhäfden".

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna