ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Hansson Kierik Martin  (läst 667 gånger)

2017-12-23, 21:20
läst 667 gånger

Utloggad Erika Groth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-12-23, 21:36
    • Visa profil
Min mmfffmff hette Hans Hansson Kierik Martin. Han dog 1798 i Sodankylä (Finland) och verkar ha varit född 17 juni 1718. Hustrun hette Carin. Sonen (min anfader) som hette Mårten Hansson Kierick, född 1749, har ibland också använt Martin som efternamn i kyrkoböckerna i Sodankylä.

Födelseböcker för Sodankylä före 1759 saknades sist jag kollade på FSHF:s hemsida så jag vet inte om de också var födda där eller om de var inflyttade nybyggare. Dessutom var tyvärr många av prästerna under 1600- och 1700-talen i tornedalen och norra finland riktiga slarvpellar när det gällde att hålla ordning på folkbokföringen i kyrkoböckerna.

Min fråga är om någon vet om denne Hans Martin härstammar från vallonsläkten Martin, och i sådana fall hur? Kierik verkar så vitt jag kan avgöra vara gårdsnamnet i Sodankylä och Martin som efternamn låter för mig varken svenskt eller finskt. Dessutom använde folk i den här trakten på den tiden normalt inte familjenamn utan en kombination av -son/-dotter och gårdsnamn.

Hänvisningar till källmaterial där eventuella uppgifter kan verifieras skulle uppskattas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna