ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mohlunds bok om Helgum  (läst 624 gånger)

2017-12-23, 15:28
läst 624 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Någon som forskat mycket på folk boende i Helgum från 1500-1800 och kan bekräfta uppgifterna i H Mohlunds bok om Helgums Gårdar?

Har använt den boken som "bibel" i min forskning men ser nu att det finns andra uppgifter på olika släktsidor på nätet.

"Vem skall jag tro på...?"

Nu när min forskning börjar bli komplett upptäcker jag ofta att jag har samma person på flera ställen men att födelsetiden inte stämmer. I Mohlunds bok står det för en person "född omkring 1660" och på en annan släktsida står det "född 1670".
Är båda dessa årtal vilda gissningar så att det rätteligen borde stå "född omkring 1665"??

Hur skall jag tänka kring dessa uppgifter?

Personen det gäller är Isak Eriksson f ? 1660  alt 1670 i ovanmo Resele bosatt i Holmstrand Helgum

Tack för hjälp

Gunilla Gregnert

2017-12-23, 16:35
Svar #1

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag har ägnat en hel del tid åt att försöka sortera ut begreppen. Jag har utgått från Molunds bok men inte kunnat verifiera allt som står där. Uppgifter om födelseår innan födelseboken är alltid uppskattade. Jag har använt födelseåret 1660. Han verkar ha dött 1705 eftersom hustrun står som änka 1706 i mantalslängden. Och Ovanmo ligger i Ramsele.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna