ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christina Gyllenspets  (läst 862 gånger)

2017-12-22, 22:14
läst 862 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

I Varnum AI:1 sid 25, 1756-62, Spiutbecken finns som person nr 2 en fru Christina Gyllenspetz född 1681.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0039241_00065?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=64&z=187.4282%2C-34.1958%2C2387.3132%2C1341.304

Vem kan det vara? I adelsvapen.com och utredningen för Gyllenspets hittar jag ingen Christina född detta år. Kan det möjligen vara Christina Bertram som var gift med Carl Gustaf Gyllenspetz som dog 1723? Brukade de skriva hustrurna med makens efternamn eller är det felskrivning? Carl Gustaf ska enligt uppgift ha bott i Varnum sn. Första namnet på sidan är Clara Bertram vilket i så fall skulle kunna vara en syster till Christina. Inklämt under Christina finns en Gyllenspetz född 1719, kan någon läsa vad som står före Gyllenspets? Kan det stå br capitain T Gyllenspetz? Ture född 1719 heter en son till Christina Bertram och C G Gyllenspetz, kan det vara han?

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2017-12-23, 01:27
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Christina Gyllenspetz som du skriver om behöver ju nödvändigtvis inte vara född Gyllenspetz. I äldre tider är det som du skriver så att kvinnorna behåller sina egna namn - så länge mannen lever, har jag upplevt (här i Västsverige i alla fall). Är maken död, i det här fallet Gyllenspetz, blir änkan "plötsligt" änkefru Gyllenspetz. Den här namnskridningen blir ibland något förvirrande och det blir svårt att följa änkorna/kvinnorna senare i t ex tingsprotokollen - där de ibland omväxlande kallas vid sitt födelsenamn men ibland (oftast) med sitt giftasnamn.
Hälsningar LarsOlof L

2017-12-23, 02:42
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil

Tack för klargörande, jag har fått lära mig nåt nytt idag. Om jag förstår det rätt så kunde så tidigt som på 1700-talet alltså änkor (= (änke)-fruar) tituleras fru Gyllenspetz fast de hade hetat nåt annat tidigare. Det har jag däremot inte sett bland bönder eller torpare så jag gissar det var ett fenomen högre upp i klasserna. Intressant nog så såg jag i en dödbok (strax efter mitt tidigare inlägg) för en annan ana att det stod Anna Lisa Liljebjörn född Welin så då var det uppenbarligen som du skriver. Men som sagt, vad jag lärt mig innan ang namn så var de faktiska, dvs, var man född Olofsdotter så var det ett faktum och inget som ändrades, tydligen så länge man inte var av högre klass då har jag fått lära idag.


Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna