ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Welin och Elisabet Kjellins barns födslar  (läst 1352 gånger)

2017-12-20, 22:21
läst 1352 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Kyrkoherden Johannes Welin och hustru Elisabet Kjellin bodde i Gillberga sn och 6 av deras 8 (som jag känner till) barn är födda där). Men jag hittar inte de två äldsta barnen i Gillberga födelsebok. De ska enligt uppgift vara födda: Anna Elisabet 19/7-1729 och Kristina Maria 18/10-1730. Kan de möjligen vara födda i annan socken? Kanske Johannes var kyrkoherde i annan socken tidigare?

Hoppas någon vet!

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2017-12-20, 23:01
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Karlstads stifts Herdamine, del 4, s. 134, av Anders Edestam, var hustrun Elisabet Kjellin änka efter kyrkoherden Johannes Johannis Lind i Högsäter.
Johannes Welin var villig att "konservera" änkan, om han fick tjänsten. Det fick han inte men gifte sig ändå så småningom med henne. Kanske är barnen födda i Högsäter, men Herdaminnet har inga uppgifter om detta.

2017-12-27, 13:33
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej Elisabeth!

Tack för inspel! Jag har kollat Högsäter också men de finns dessvärre inte där heller. Jag har också tittat i Karlstads stifts Herdaminne och ser att för de andra barnen är födelseort utskriven men inte just för dessa två. Börjar tro att de kanske inte finns i nån kyrkobok alls? Har letat och hittat flera utredningar på familjen på internet men ingen av dem har någon källhänvisning annat än sekundära.

Har förresten inte hittat Johannes och Elisabets vigsel heller som ska ha varit 1728.

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2017-12-30, 14:30
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Min tanke var nog att när Elisabeth blev änka första gången efter Johannes Lind d.y. så kanske hon flyttade hem till sin mamma, som i sin tur hade blivit änka efter Petrus Brynolphi Kjellin, som dog 1720, och han hade varit kyrkoherde i Bolstad, där böckerna inte börjar förrän ca 1763.
Mamman hette Anna Maria Simzon, och var dotter till bergmästaren Erik Simzon och Maria Jonsdotter Fernell.
Anna Maria Simzon dog 1744 och begrovs 1/6 i Hammarö.
Allt enligt Karlstad stifts Herdaminne del 5, s. 209 f.

Kan ju ändå vara en idé att försöka titta i mantalslängden för Bolstad omkring 1730 och se om Elisabeth Kjellin finns där, och kanske också att titta i Hammarö, och se när Anna Maria Simzon kom dit. Det gäller ju att vända på alla stenar, hur små de än kan verka.

2017-12-30, 21:08
Svar #4

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Tack för idéer och tips Elisabeth! Ska vid tillfälle undersöka dem. Har hittills inte kollat i svenska mantalslängder men så fort jag får tid ska jag försöka. Har tidigare kollat i norska mantalslängder men där var endast männen med, i alla fall i de tidiga. Men förhoppningsvis är det annorlunda med de svenska.

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-02-04, 13:58
Svar #5

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil

Hej igen!


Har nu kollat i mantalslängderna för Bolstad och Hammarö i perioden. Anna Maria Simzon bodde kvar på prästgården i Bolstad t.o.m 1723. Hon nämns som Madam Kjellin. 1726 hittade jag henne första gången i Hammarö, i Hälletorp. Där nämns hon som Madam Simzon - Prostinna. Hon står noterad där t.o.m. 1730. Sen tillbaka 1732 och 1733. Men sen inte mer. Sen när hon dör 1742 står det Hälletorp som ort så jag gissar att hon kanske bott där hela tiden.
Däremot Elisabet Kjellin nämns ingenstans vad jag kan se, men om hon bodde hos modern så står ju som regel bara en persons namn (med undantag jag har sett....) så det är nog mycket sannolikt att hon kanske bott hos henne en period ändå.
Tyvärr saknas ju födelseböcker både för Bolstad och Hammarö de åren barnen föddes så "gåtan" var de föddes får bli olöst  :)

Stort tack iaf för engagemang!
Mvh,
Jörgen



Mvh,
Jörgen

2018-04-12, 00:56
Svar #6

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Gåtan delvis löst nu, av ren slump, en av döttrarna, Kristina Maria f. 18/10-1730, föddes i Karlstad stadsförsamling. Så kanske även andra systern f. 1729 föddes där , men då saknas födelsebok.....
 :)
Jörgen
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna