ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Om gullsmed Bernedt Platts mulige herkomst i Marstrand  (läst 1199 gånger)

2017-12-17, 14:58
läst 1199 gånger

Utloggad Ørnulf Ødegaard

  • Pensjonist
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 16:22
    • Visa profil
 
Jeg trenger hjelp for å komme videre med å bekrefte eller avkrefte Gullsmed Berendt Johansen Platt (Plate) sin herkomst i Marstrand.

 Det som er dokumentert så langt er at Berendt Platt giftet seg i Christiania første gang i 1650, og andre gang i 1651, og at han ble gravlagt i Christiania 12.11.1689 benevnt Bærnt Plat.

Slekten har lenge hatt en oppfatning om at han var født i Tyskland (på Rügen) og at han  kom til Christiania som farende svenn innen gullsmedfaget.

En annen mulighet er at han er født i Marstrand eller et annet sted i Sverige hvor Plateslekten (von Platen, Platt, Plathe) holdt til.

 Jeg har noe kunnskap om Plate slekten i Marstrand. Johan Plate er nevnt som Syndicus i Marstrand i 25.2.1647. Han døde i Marstrand 14.3.1677. Hustruen skal ha vært Magnhild Plate født Pedersdotter.

 En Jochum Plate, født før 1600, skal ha skjenket en lysekrone til Marstrand kirke i 1633.

Kan Jochum være Johan Plate`s far? Jochum var etter sigende født på Rügen.

(En Phillip von Platen skal tidligere ha gransket Plate slekten og mener at alle av slekten Plate (også nevnt som Platt og Plathe) skal ha sitt opphav i slekten von Platen på Rügen med aner tilbake til 1100 tallet).

 Det er dokumentert at Berendt Platt giftet seg i 1650. Han var vel neppe  yngre enn 20 år gammel og neppe eldre enn 30 år gammel da han giftet seg.. Dvs. at han kan ha vært født omkring 1620 til 1630.

 Johan Plate og hustru Magnhild levde etter det jeg forstår i Marstrand i dette tidsrommet,og kan ha vært hans foreldre- er en teori.Jeg har imidlertid ikke klart å oppspore noe om dette i den dokumentasjonen jeg har hatt tilgang til.

Eller han kan ha vært av annen herkomst i Marstrand , eller som nevnt av annen Plate herkomst andre steder i Sverige?

Hvordan  komme videre?

 Jeg vil bli svært takknemlig for hjelp /tips til å komme videre da Berendt Johansen  Platt sin herkomst har vært diskutert i generasjoner i den norske Plateslekten.

17.12.2017-Ørnulf Ødegaard

2022-02-18, 16:42
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har också nyligen tittat lite på släkten Plate (von Platen osv.) men de äldsta kopplingarna mellan släktens medlemmar är svåra att med säkerhet klarlägga. Din guldsmed skulle mycket väl kunna höra hit men namnet Berend tyder som släkttraditionen säger mer på en tysk härstamning (vilket iofs inte omöjliggör en koppling då alla dessa släkters ursprung också leder dit).

Rekommenderar ett DNA-test på den (eventuella) norska grenen om det finns några lämpliga personer som vill ställa upp.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2022-02-18, 17:11
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En annen mulighet er at han er født i Marstrand eller et annet sted i Sverige hvor Plateslekten (von Platen, Platt, Plathe) holdt til.
[...]
Eller han kan ha vært av annen herkomst i Marstrand , eller som nevnt av annen Plate herkomst andre steder i Sverige?

Marstrand ligger i Båhuslän. Och Båhuslän hörde till Norge före 1658.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-19, 10:11
Svar #3

Utloggad Ørnulf Ødegaard

  • Pensjonist
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 16:22
    • Visa profil
Jeg har kommet en bit lenger med å finne  gullsmed Berendt Plate`s herkomst siden starten av dette arbeidet i 2017.

Kort oppsummering:
Syndicus Johan Plate og hustru Anna Petersdotter (1626-1706)  sin store barneflokk er kjent,og gullsmed Berendt er ikke blandt dem,men han kan være fra et tidligere ekteskap.(Oägta barn kunne ikke bli gullsmedlærlinger iht. Skråen (Laugsbestemmelsene av 1608)

Teorien om  at gullsmed Berendt var sønn av  Borger  og Syndicus Johan Plate i Marstrand,(c.1616-1677), må trolig forkastes basert på en Jochum Plate`s namntäckning på en revision av Marstrands Kyrko-och Skolräckenskaper 13.Sept.1650 ,og Syndicus Johan Plates  namnteckning på en skrivelse til Krigsrådet datert 7.mai 1673.De to underskriftene er så ulike at de neppe kan ha vært gjort av samme person,og understøtter en teori  fremsatt av en Plate forsker på 1960 tallet om at det dreier seg om far Jochum, og sønnen Johan Plate.

Hvis denne teorien er riktig åpner det opp for en hypotese om at gullsmed Berendt kan ha vært bror til Syndicus Johan Plate, og sønn av Jochum Plate tlsynelatende virksom i Marstrand rundt 1650.

At navnet Berend peker mot Tyskland er jeg enig i. Ved overleveringer i Plateslekta har Friesland vært nevnt, men det var Plate slekter både i Holland, Bremen, Stettin og Lübeck for å nevne noen aktuelle lokasjoner.
På to forskjellige Anetavler i Lübeck står oppført en "Berend Plate war Goldschmiedegesell 1638", som tidsmessig stemmer bra med min stamfar gullsmed Berendts ankomst til Christiania tidlig på 1640 tallet  som svenn i sin senere svigerfar Jochim Haveman Goldtsmits verksted.( Svigerfarens navn peker mot Holland).

Familenavnet må være Plate og ikke Platt understøttet av signerte dokumenter hvor han underskriver som Berendt Plate.Vi må kunne ha tro på at han selv visste hva han hette.

Når det gjelder DNA testing har jeg tatt  de tester som kan tas både autosomal, mt, og big y og har treff med både Krokstad og Marstrand greina til Plateslekta i Marstrand, samt treff på personer som kan føre si slektsrekke tilbake til von Platen slektene på Rügen. Men dette er jo bare indikasjoner.En slektning med rein mannslinje til gullsmed Berendt har tatt Y dna test 111 markører så det resultatet er kjent.Jeg arbeider med å få en med rein mannslinje i Krokstad/Marstrand greina til å teste seg for sammenligning med vår mannslinjetest. Får vi samme resultat kan det bestemmes antall generasjoner bakover før slektslinjene møtes. Spennende!

Trolig er det en familietilknytning mellom gullsmed Berendt Plate (c1618-1689) virksom i Christiania (Oslo) og Plate familien i Marstrand basert på vanlig slektsforskning og  mine DNA test resultater, men hvordan??
Hälsningar
Ørnulf


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna