ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Växling till Dollar  (läst 1587 gånger)

2017-12-15, 10:35
läst 1587 gånger

Utloggad Hans Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:40
    • Visa profil
Hej
Jag har en undring??
Jag så på TV "Bye,Bye Sverige" att de som emigrerade hade 40 dollar med sig till USA. Jag har även sett en släkting som hade 260 Dollar med sig på 1920-talet när de emigrerade.
Fråga: När började man att kunna växla in dollar och var växlade man in dollar. Fanns det växlingskontor i Sverige eller var det på båten eller kanske när man kom fram?

MVH
Hasse

2017-12-18, 20:32
Svar #1

Utloggad Ulf Sikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
Jag kan inte svara på din fråga, men nämner detta. Varje jul skickade min släkting Carl Sikström i Chicago, USA en silverdollar till Sverige. En gång fick min pappa i uppgift att handla för den, det gick bra. Det här var före 1939, silverdollar hade hög silverhalt.

2017-12-21, 00:45
Svar #2

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Hans,
Agenterna (som vi ju också fick möta i "Bye, Bye Sverige) tjänade bra på att växla valuta. Emigranterna kunde växla till sig dollar i kontanter eller i checkar.
Se t.ex. denna länk:
http://www.ellisisland.se/svenska/goteborg_sillgatan_gota_alv.asp

Hälsningar, Gunnar

2017-12-21, 13:20
Svar #3

Utloggad Hans Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:40
    • Visa profil
Tack Gunnar
Jag misstänke det.
Länken som du skickade var toppenbra. Där stod det mycket om emigration.
Jag har varit på Ellis Island, där hittade jag mina släktingar på den stor minnestavlan.

MVH
Hasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna