ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 942 gånger)

2017-12-07, 18:59
läst 942 gånger

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej! Önskar läshjälp med två texter i Skepplanda C:1.
1) sid 81 vänster överst tolkar jag till "Oluf/Olof Jonsson och Kirsti Persdotter i ---? son Jon". Är osäker på moderns namn och kan inte tyda födelseplatsen.

2) sid 83, vänster överst tolkar jag till "Nils Swänsson och Karin ---dotters dotter i Guntorp". Kan moderns tillnamn vara Petersdotter?

Hälsning
Ove M

2017-12-08, 11:30
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Fråga 1: Har du kanske kastat om efternamnen på föräldrarna? De heter nog Oluf Persson och Kirstin Olufsdotter. De bor kanske i Rapenskår, men där är jag inte helt säker. Stavningen verkar ju inte stämma helt.
Fråga 2: Moderns efternamn är Böriesdotter
Bengt Johansson

2017-12-08, 19:40
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Ett tillägg: Den Nils Svensson som nämns i fråga nummer 2 skulle kunna vara identisk med en man som nämns vid Ale härads höstting 1702, ärende nr 42: Angående den sytning och uppehälle som Jon Svensson i Frövet med de övriga Börje Ormssons son och mågar är skiljaktiga om för Börje i hans livstid, så förblir de vid den förlikning som i domaren Jon Basks närvaro upprättades i Guntorp den 10 november 1701, att yngste mågen Nils Svensson behåller honom på Nordgården Guntorp i livstiden, och alla ska bistå hans likstol och jordafärd. Men skulle gubben läggas på sotesäng över ett år eller längre innan han dör, ska de andra barnen hjälpa honom med uppehället. De 2 Rdr gäld som inte observerades vid den förra likvidationen, ska betalas av alla syskonen som är försedda med hemgifter.
( v280297.b1030 om du har Arkiv Digital.)
Bengt Johansson

2017-12-09, 10:15
Svar #3

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej Bengt! Tackar för svar och information. Min tolkning av Olufs tillnamn var lite av önsketänkande, de efterföljande växlar nämligen mellan Jonsson och Olofsson.

Ja, jag har Arkiv Digital så nu skall jag läsa vidare.

Hälsning
Ove M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna