ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmän fundering om släktforskning  (läst 1180 gånger)

2017-12-07, 15:11
läst 1180 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej,

Om man utgår från en person till exempel min farmor och följer föräldrarna bakåt i tiden… Det blir många giftermål och barn och släktträdet förgrenar sig åt flera håll och blir större för varje ny individ som hittas, man är ganska snabbt uppe i flera hundratals personer.
Om man hela tiden kan härleda släktskapet ner till min farmor, kan man då säga att det är rakt nedstigande led? Eller finns det något vedertaget kriterium för detta inom släktforskningen?
Jag antar också att i vissa fall kan det bli Släkt till Släkten?
Jag försöker att vara väldigt noga med källhänvisningarna.
--- Bengt
---Bengt

2017-12-07, 15:36
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
Släkt i rakt nedstigande led är barn, barnbarn o.s.v. Släkt i rakt uppstigande led är föräldrar, föräldrars föräldrar o.s.v. Släkt med släkten är när man inte är släkt men har gemensam släkt, t.ex. är en persons kusiner på mors sida släkt med släkten med samma persons kusiner på fars sida.

2017-12-07, 16:32
Svar #2

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna