ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Målsman  (läst 737 gånger)

2017-12-04, 13:09
läst 737 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den 13 april 1867, så blev den knappt 15-åriga Maria "dömd för stöld, av målsman aga rätta(?)".


Nu var det så att Marias mor blev också dömd att vid samma tillfälle ha gjort inbrott och begått stöld. Hon fick 10-månaders straffarbete.


Jag tänkte först att målsman var väl modern, men så märkligt att hon som skulle lära sitt barn vad som var rätt och fel och tog med henne för att begå brott, var den som skulle straffa dottern.


Kan det vara så att målsman var inte den ogifta modern utan kanske en bror till henne? Jag tror inte de bodde på fattighuset, för tydligen var det annars så att någon där, var målsman för de fattiga (har jag läst på ett annat ställe här i AF).


Källa: Burträsk, Åbyn sidan 440, 1863-1872 (AI:12b)
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna