ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resa från Sverige 1820-talet  (läst 810 gånger)

2017-12-01, 11:00
läst 810 gånger

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil

Hej!


Har en ana, som var engelsman och kom till Sverige 1799 för arbete på Strömma bruk i Karlshamn. Han hade med sig familj. Men frun dog och han gifte om sig med en svensk kvinna.
Han lämnade Strömma bruk 1811 för arbete på Ramnakulla bruk. Sedan var han några år på Sventorps kvarn i Mörrum innan han till sist arbetade som ladugårdsfogde på Bjerstorps säteri i Gråmanstorp.
1822 berättade han för sin familj att han skulle resa till England för att lyfta ett arv. Men kom aldrig tillbaka.
Nu undrar jag hur och var man åkte från Sverige till England vid tiden.
Jag har letat i Karlshamns, Karlskrona och Göteborgs sjömanshus för åren 1820-1825. Dessutom tittat i Malmö, Helsingborg, Ystad och Trelleborg. Där verkar sjömanshusen starta senare.
Var kan jag leta mer?
Fanns det båtar som tog fripassagerare mot betalning eller arbete?
Snälla! har någon mer stött på liknande problem eller om någon kan ge mig tips om hur jag kan gå vidare.
Med vänlig hälsning
ulla svensson


 


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna