ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elmboda...Blekinge, Kalmar eller Kronoberg?  (läst 1160 gånger)

2017-11-29, 11:45
läst 1160 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Jag har en familj som flyttar enl HF Blekinge-Edestad 1821-1825 (bild: 44 sida: 70, Jonas Andersson med familj)  till Elmboda.
Flyttintyg 1824: Edestad Utflyttning 1821 - 1861 (bild: 121) Intyg No:30 (högra sidan)

Gjorde lite sökningar här på Rötter och fann att det möjligen kunda finnas ett Elmeboda i Kalmar-Vissefjärda men efter att ha kollat HF A1:3 där så finns det inget Elm(e)boda i ortsregistret alls.

Nästa koll blev Kronoberg-Älmeboda, det finns ett inflyttningregister men familjen saknas helt för åren 1824-1825.

Googlesökning i övrigt ger ingeting på ortsnamnet...Vad har jag missat? Finns det någon som kan hjälpa mig med en puff i rätt riktning? Tacksam för alla förslag  :)

2017-11-29, 15:07
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Det som står i flyttkolumnen är socknen, Elmboda dvs Älmeboda. Här står det något mer som jag inte kan tyda. Lägger in en bild.

När det inte finns flyttregister får man bläddra i hfl. Har du provat att följa dem från andra hållet? Dottern Beata Christina t ex finns i Karlskrona 1880, gift med Carl Johan Eneberg.

Eftersom modernär i barnafödande ålder kan det ibland löna sig att gå igenom födelseböckerna.

"Sockensök" i Rötters Faktabank kan vara ett bra hjälpmedel.

2017-11-29, 22:01
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Ahh, jag ser, nästan som osynlig text...

Jag tänkte först ta reda på vilken Elmboda som var den rätta innan jag börjar dra igenom ett HF, det är ju inte så himla kul att gå igenom fel HF,  ögonen går i kors :o

Jo det är just Beata jag försöker följa bakåt  :D

Tack för hjälpen, nu ska jag gå igenom HF och se till att hitta familjen, hoppas jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna