ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Asby (E) C:2 (1716-1782) Bild 100 / sid 191  (läst 1040 gånger)

2017-11-28, 17:13
läst 1040 gånger

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Hej!


I födelsenoteringen för Casten Jacobsson finns några namn som jag inte kunnat läsa. Så här tror jag att det står



D. 17 Maii Christnades Jacobs Son i Rakstorp Casten, född d. 9 Maii. Vittn
Fru Britta Stråhle på Sånna, H. Ingrid i Baggebo, Pign Ingrid i Sånna, Pign
Gertrud i ???  ?? Johan ?? på ?? Jöns i ?? Dräng Nils i ??
å Samuel ??


Tacksam för hjälp med hela texten.


Med vänlig hälsning,


Eva Eskilsson

2017-12-01, 11:02
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil

Hej Eva!


Jag kan bidra med ett förslag, som nog tyvärr inte är helt korrekt, men förhoppningsvis leder transkriberingen framåt


d. 17 Maii Christnad:s Jacobs Son i Rackstorp Casten född d. 9 Maii Vitt:n Fru Britta Stråhle på Sånna, H. Jngrid i baggebo, Pig:n Jngrid i Sånna, Pig:n Gerhtrud i West Kulla H:r Johan Räf på Kullen dräng:n Jöns i Hestra dräng Nils i berga Samuel Jorwin(?)


Hälsningar
Irene








2017-12-01, 16:10
Svar #2

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Tack för förslaget. Det löste några av frågetecknen men jag känner mig fortfarande osäker på var Nils kommer ifrån och Samuels efternamn. Vad gäller Nils så har jag inte hittat varken Berg eller Berga i Asby socken men däremot Borgen, funderade också på om det var en förkortning av Baggeboo eftersom det är sist på raden.
När det gäller Samuel håller jag med om att det kan vara Jorwin men ännu har jag inte hittat någon med det namnet. Jag får fortsätta leta.


Mvh


Eva

2017-12-01, 16:32
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil

Hej Eva!


Det finns ett Berga i grannförsamlingen Ydre, kanske kan det vara det?
(Det är ju också något osäkert om det ska vara ett a eller två a eller något
annat på slutet av ordet här.)
Inte jag heller kunde finna någon Jorvin. Kan det vara ett prästnamn?
Hoppas du får bättre bistånd av någon som känner till församlingen.


Vänliga hälsningar
Irene




2017-12-01, 17:41
Svar #4

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Hej Irene!


Har kollat lite mer. Det fanns ett Berget i Askeryds socken på slutet av 1700-talet. Det kan ju tidigare kallats Berga, stavningen har ju ibland ändrats under årens lopp. Det låg i den del av Askeryds socken som låg i Östergötland och låg under Olstorp. 1877 överfördes denna del till Västra Ryds församling som ligger i det som i dag är Ydre kommun. 
I Västra Ryd finns i från början på 1900-talet ett Berga som ligger under Skavarp. Skavarp ligger även det i den del som tidigare tillhörde Askeryds socken. Har inte kunnat hitta detta Berga längre tillbaka.


Det blev lite mer att fundera över.


Mvh


Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna