ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hotell eller restaurang på Hantverkaregatan 1930  (läst 929 gånger)

2017-11-28, 13:07
läst 929 gånger

Utloggad Carl Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2022-06-13, 22:32
    • Visa profil
Jag undrar om någon med lokalkännedom vet om det fanns någon restaurang eller hotell i Kvarter Borgmästaren 11:60-62, Hantverkaregatan 7-9. Jag har en person som är skriven på denna adress som kassörska. Nyfiken på var hon jobbade.


2017-11-29, 19:17
Svar #1

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:04
    • Visa profil

Jag har lagt ut din fråga på FB "Karlskrona i svunnen tid" och fick följande svar.[/size]



"Det enda som jag känner till utöver alla affärerna är att det i 7:an har funnits ett Cafe (som jag tyvärr inte har något namn på), samt att det i 9B en trappa upp har funnits ett soldathem, där kan det möjligen ha serverats mat."
[/color]
[/size][/color]
[/size]Det skulle vara bra om du la ut en källhänvisning till församlingsboken. Det kan underlätta att hitta mer info.[/color]
[/size][/color]
[/size]I dag finns ett hotell i korsningen Hantverkargatan - Borgmästargatan. Osäkert om det också fanns på 1930-talet.  [/color]
Anders Jönsson

2017-11-30, 00:37
Svar #2

Utloggad Carl Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2022-06-13, 22:32
    • Visa profil

Tack Anders för hjälpen.

Karlskronas församlingsböcker, i alla fall på 1930 talet, är lagda på efternamn.


Min person är skriven på Karlskrona stadsförsamling (K) AIIa:28 (1925-1934) Bild 2690 / sid 5558


På raden längst ner står endast hennes namn, Ellen Matilda Persson och att hon bor på 11:60,62. Jag har då funnit ut att detta är Kv Borgmästaren = Hantverkaregatan 7-9. På andra ställen hon arbetat som kassörska så har hon som ensamstående varit skriven på hotellet/restaurangen, typ tjänstebostad. Det bör vara en större rörelse som kunde hålla sig med en (sprit)kassörska. Fanns det något stadshotell i närheten?

2017-11-30, 08:36
Svar #3

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:04
    • Visa profil
Ja, det fanns Savoj på Borgmästargatan, i dag First Hotell och Stadshotellet på Ronnebygatan. Det är väl troligt att det kan vara någon av dem.  Arbetsplats framgår ju inte av församlingsböckerna.


Så fanns Frimurarhotellet på Drottninggatan.




Mvh
Anders
Anders Jönsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna