ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var letar jag efter det nya boendet för några som blev föräldrarlösa?  (läst 813 gånger)

2017-11-26, 03:31
läst 813 gånger

Utloggad Britten Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-11-12, 00:35
    • Visa profil
Var kan man finna uppgifter om vem som tog hand om föräldrarlösa runt 1850?
Jag söker tre syskon som blev ensamma 1851 och var då 5, 7 och 11 år gamla.
Jag har funnit noteringar i kyrkobeslut om ekonomiskt stöd till syskonen under ett par år men det finns ingen notering där om vart de bor.
Har letat igenom hela förhörsboken för att se om de fanns hos någon annan familj som kanske hade tagit hand om dem, men kan inte finna något. De var barn till en soldat och hade bott i soldattorpet fram till 1851. Det verkar väl mindre troligt att de skulle bott kvar där ensamma. Var kan jag leta?

Tack för din hjälp!
Liliansdotter

2017-11-26, 10:55
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Jag har den erfarenhet att barn som togs omhand av socknen och utackorerades  många gånger inte syns till
i husförhörslängderna hos  den familj  där barnet faktiskt bodde. 
Inte  förrän barnet  blivit konfirmerat och förväntades  försörja sig självt  dyker det  upp i t ex en flyttlängd.
Om det finns några handlingar bevarade  från fattigvården i den aktuella socknen så kan där finnas uppgifter

om vem som tog emot bidraget.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna