ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persson, Karl Arvid  (läst 1253 gånger)

2017-11-25, 19:43
läst 1253 gånger

Utloggad Eva Wallgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-03-08, 11:44
    • Visa profil
Hej,
Min farfars far emigrerade till USA år 1891. Han kom tillbaka efter sju år. Brodern Karl Arvid (Carl) Persson emigrerade två år tidigare, 1889, och kom inte tillbaka, han "försvann", som man sa förr. Karl Arvid reste med fartyget Romeo från Göteborg den 6 september 1889. Destinationen var Ogema, Wisconsin. Informationen jag har kommer bl a från Göteborg, Sverige, passagerarlista 1869-1951 (bifogas, rad 87) och samma uppgift från Göteborgs poliskammare. Efter det har jag "tappat" honom. Nu är frågan hur jag ska gå vidare? Jag vet inte till vilken hamn i USA han reste; Boston kanske eftersom destinationen var Wisconsin? Finns det ett bra sätt att hitta en person som blev registrerad som immigrant i USA? Trots det mycket vanliga namnet! Tack på förhand!

2017-11-26, 15:15
Svar #1

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
inte svar på din fråga men kanske en intressant artikel om just Romeo som ju tillhörde Wilson Line.
http://www.norwayheritage.com/articles/templates/voyages.asp?articleid=41&zoneid=6
Baserat på din släktings agent, Berglund, och information om Romeo kan du kanske komma fram till om Boston eller kanske tom Canada var resmålet.


mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2017-11-26, 15:25
Svar #2

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
glömde nämna följande från Göteborgemigranten:
http://www.goteborgs-emigranten.com/sider/beijbom.htm
som styrker misstanken om att Boston kanske bör vara fokus för din undersökning av källor i USA.
----------

Charles A. Berglund, another Swedish-American on Sillgatan, represented the Industrial Aid Society, an agency which specialized in recruiting servants to Boston. In his advertisements Berglund offered "especially advantageous positions for women with good pay". One ad campaign in the Göteborg Business & Maritime News resulted in 102 emigrants, sixty-one of them women, sailing May 19, 1871, to Boston. During one year, Berglund crossed the Atlantic eighteen times, leading his recruits to America.
----------
mvh
Nils

PS
Det står "My 19, 1971" i orgonaltexten men det förutsätter jag är ett tryckfel :)
Vänliga hälsningar
Nils O

2017-11-26, 21:08
Svar #3

Utloggad Eva Wallgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-03-08, 11:44
    • Visa profil
Hej och tack så mycket för information!
Mvh Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna